Styr på strategien

Kredsbestyrelsen i Københavns Blikkenslager- og VVS Laug er blandt dem, som har taget imod TEKNIQs tilbud om et strategiseminar baseret på en undersøgelse af medlemmernes holdninger. Resultaterne har budt på både bekræftelser og overraskelser.

Hvad synes de egentlig om kredsens arbejde, medlemmerne? Og hvorfor er det altid kun Tordenskjolds soldater, der kommer til aktiviteterne? Hvordan tilrettelægger vi bedste aktiviteterne – og hvilke skal der overhovedet være? 

Det kan kredsforeningerne få hjælp til at finde svar på gennem et endags-bestyrelsesseminar om kredsens strategi. Udgangspunktet for strategiarbejdet er en medlemsundersøgelse, og formålet er at få fastlagt rammerne for kredsforeningens fokus og virke. 

– Det handler i bund og grund om at lægge en langsigtet plan for kredsens aktiviteter og strukturere planlægningen, så man undgår fra hånden til munden-møder – hvor det hele i øvrigt gerne hænger på formanden, forklarer chefkonsulent hos TEKNIQ Jens Thiel.

Tilfredse medlemmer

Søren Schmidt, der er oldermand i Københavns Blikkenslager- og VVS Laug, har været ovenud tilfreds med forløbet, som kredsbestyrelsen gennemførte i sommeren 2017. 

— Medlemsundersøgelsen bekræfter os i, at vores nye stil med nedsat kontingent og flere møder falder i god jord. 86 procent svarede, at vi gør det godt. Så vi er nærmest blevet lidt selvfede, griner han. 

Samtidig har undersøgelsen ført til en erkendelse af, at der er en gruppe af medlemmer, som man simpelthen ikke kan nå. Og det er helt, som det skal være, mener oldermanden. 

– Der er en mindre gruppe, som er ligeglade med lauget, og som ikke kunne finde på at komme, uanset hvad vi finder på. Og det er ok. Til gengæld oplever vi, at ”gamle” folk begynder at engagere sig, i takt med at børnene bliver store, og det daglige overskud vokser.

Ikke mere klynk

Selvom medlemsundersøgelsen ikke har ført til de store ændringer i strategien, har forløbet været en god oplevelse, som Søren Schmidt ikke tøver med at opfordre andre kredsforeninger til at benytte sig af. Det er ifølge oldermanden en god lejlighed til at se nærmere på sig selv og den værdi, man som kredsforening yder til medlemmerne. 

– Jeg orker ikke at høre mere ynk og klynk om, at medlemmerne er dumme, og at de ikke gider køre efter de faglige arrangementer! Man bliver nødt til at spørge medlemmerne, i stedet for at gætte. Det er fuldstændig samme princip som i din forretning: Snak dog med kunderne og find ud af, hvad de gerne vil have, i stedet for at brokke dig. Hvis vi i Lauget stadig gjorde tingene på samme måde, som da vi blev dannet for 340 år side – ja, så fandtes vi ikke i dag, siger han.

I Københavns Blikkenslager- og VVS Laug har de fundet opskriften på, hvad deres medlemmer gerne vil have, og strategien er på plads. Og selvom man skal sætte tid af til undersøgelse og strategiseminar, er det en god investering, mener Søren Schmidt. 

– Det kræver noget, men det er bestemt tiden værd at blive bedre. Lauget er jo til for medlemmerne – ikke bestyrelsen.

TEKNIQ er den eneste organisation med klart fokus på teknik-og installationsbranchen. Som medlem får du en lang række fordele, der er tilpasset netop dine behov.