Akut mangel på vvs-lærlinge i Region Syddanmark

Pressemeddelelse også udsendt på vegne af udvalgte medlemmer af de regionale TEKNIQ-råd med regionale tal og citater.

Stadig flere vvs-virksomheder i Syddanmark oplever, at det bliver sværere at skaffe det nødvendige antal lærlinge. Derfor er der ifølge brancheorganisationen TEKNIQ brug for langt flere dygtige unge i branchen.

Syddanske vvs-installationsvirksomheder har efterhånden støvsuget erhvervsskolerne for lærlinge.

Ifølge en helt ny medlemsundersøgelse fra brancheorganisationen TEKNIQ oplever cirka halvdelen af virksomhederne i regionen, at det er blevet sværere at rekruttere arbejdskraft det seneste år. Og ud af dem vurderer hele 46 procent, at det er blevet sværere at skaffe lærlinge. Sidste år var det tilsvarende tal 30 procent, mens det i 2016 var helt på 20 procent.

”Det er ved at udvikle sig til et reelt problem, at vi ikke kan skaffe de lærlinge, vi har brug for. Et problem, som også kan være med til at bremse den ellers positive udvikling, de syddanske vvs-installationsvirksomheder ellers er inde i,” siger Lars Petrowsky, formand for TEKNIQ-råd Syddanmark.

Udviklingen understreges af, at antallet af vvs-lærlinge i skolepraktik er faldet markant de senere år i Region Syddanmark – fra 28 i februar 2015 til 12 samme måned i år. Samtidig har vvs-virksomhederne taget rekordmange lærlinge i den første del af 2018.

”Det understreger jo bare, at der i høj grad er brug for lærlingene ude i virksomhederne. Derfor er det også bydende nødvendigt, at vi trækker flere syddanske unge til erhvervsskolerne,” siger Lars Petrowsky.

For at trække flere unge ind på vvs-energiuddannelsen har TEKNIQ sammen med Blik- og Rørarbejderforbundet i flere omgang kørt kampagner for at brande branchen og rekruttere elever til vvs-energiuddannelsen. Næste runde af kampagnen starter i midten af maj og fortsætter derefter til efteråret og igen i januar næste år.

”Vvs-branchen rummer utroligt mange spændende muligheder for dygtige og ambitiøse unge – både når det gælder job og karriere. Men det tror jeg stadig, der er mange, som ikke er klar over. Og det skal vi have ændret på,” siger Lars Petrowsky.