Midtjyske installatører tager lærlinge i stimer

Pressemeddelelse også udsendt på vegne af de øvrige TEKNIQ-rådsformænd med regionale tal og citater.

2017 blev et nyt rekordår for optaget af lærlinge i de danske el- og vvs-installationsvirksomheder i Region Midtjylland. Formanden for det regionale TEKNIQ-råd opfordrer dog andre brancher til at bidrage, hvis den positive udvikling skal fortsætte.

De midtjyske installationsvirksomheder er helt i front, når det gælder om at sikre fremtidens arbejdskraft. I hvert fald så steg antallet af indgåede uddannelsesaftaler i el- og vvs-installationsvirksomhederne igen i 2017.

Ifølge nye tal fra Undervisningsministeriet så ansatte regionens el-virksomheder 13,9 procent (i alt 557) og vvs-virksomhederne 1,3 procent (i alt 151) flere lærlinge end i 2016. Dermed følger de også tendensen på landsplan, hvor antallet af uddannelsesaftaler i branchen er steget markant fire år i træk.

Til sammenligning så er antallet af indgåede uddannelsesaftaler for alle erhvervsuddannelserne i 2017 faldet med 3,6 procent i regionen.

”Det viser meget tydeligt, at lærlingene er en vigtig del af virksomhederne og spiller en central rolle for den vækst, branchen oplever i øjeblikket. Og det er positivt endnu en gang at blive bekræftet i, at de midtjyske installationsvirksomheder tager opgaven alvorligt, når det gælder om at hjælpe næste generation ind på arbejdsmarkedet,” siger Martin Rosborg, formand for TEKNIQ-råd Midtjylland.

Samtidig med det stigende antal indgåede uddannelsesaftaler faldt antallet af midtjyske vvs-energilærlinge i skolepraktik med hele 80 procent.

”Der er med andre ord ganske enkelte ikke flere lærlinge at tage af. Det understreger bare behovet for, at flere unge får øjnene op for de mange muligheder, vvs-energiuddannelsen åbner, så vi kan få flere lærlinge gennem erhvervsskolerne,” siger Martin Rosborg.

På elektrikeruddannelsen er antallet af lærlinge i skolepraktik i midtjylland dog steget med 16,9 procent til trods for, at elinstallationsvirksomhederne altså har optaget rekordmange lærlinge i 2017.

”Det er virkelig ærgerligt, at tallet er steget så meget. Men som stigningen i antallet af uddannelsesaftaler viser, så gør elinstallationsvirksomhederne i regionen en enorm indsats for at tage alle de lærlinge, de kan. Og vi har brug for, at andre brancher, især industrien, som bruger en stor del af de uddannede elektrikere, også kommer ind i kampen og er med til at uddanne langt flere lærlinge,” siger Martin Rosborg.