Opturen fortsætter for de nordjyske installationsvirksomheder

Pressemeddelelse også udsendt på vegne af de øvrige regionale TEKNIQ-råd med regionale tal og citater.

Omsætningen steg i 2017 med 4,7 procent i de nordjyske el- og vvs-installationsvirksomheder. Og selvom det er blevet vanskeligere at skaffe den nødvendige arbejdskraft, så forventer brancheforeningen TEKNIQ, at væksten i branchen vil fortsætte de kommende år.

Der er godt gang i byggeriet i Nordjylland. Det smitter af på el- og vvs-installationsvirksomhederne i regionen, som i 2017 oplevede en stigning i omsætningen på 4,7 procent – fra 5,4 til 5,6 milliarder kroner – i forhold til året før, hvilket faktisk er højere end landsgennemsnittet på 2,9 procent.

”Det er meget positivt, at de nordjyske virksomheder er i stand til at fastholde væksten fra de foregående år. Det viser samtidig, at installationsbranchen har været i stand til at øge produktiviteten på et marked i rivende udvikling,” siger Per Møller Christensen, formand for TEKNIQ-råd Nordjylland.

Det er stadig aktiviteten i de regionens største byer, der fører an, men væksten spreder sig i stigende grad til resten af landet.

”Store byggerier som for eksempel det nye universitetshospital i Gistrup er naturligvis en vigtig forklaring på fremgangen, men væksten bygger også på den generelle økonomiske fremgang i både Danmark og Region Nordjylland. Det sætter gang i hele byggebranchen og fylder dermed også ordrebøgerne i el- og vvs-virksomhederne,” siger Per Møller Christensen.

TEKNIQ forudser, at væksten vil fortsætte de kommende år. På landsbasis forventer man således en vækst i branchen på henholdsvis 3 procent i 2018 og 2,5 procent i 2019.

”Den største udfordring, ikke mindst i Nordjylland, bliver at skaffe den nødvendige arbejdskraft. Vi kan se, at beskæftigelsen i branchen stiger, samtidig med at ledigheden er meget lav. Heldigvis har virksomhederne i installationsbranchen vist, at de er i stand til både at tiltrække medarbejdere, som måske tidligere har forladt branchen og samtidig tager et stigende antal lærlinge,” siger Per Møller Christensen og uddyber:

”Det er dog vigtigt, at vi arbejder stenhårdt på at få flere dygtige nordjyske unge til at vælge en karriere i installationsbranchen, hvis vi skal fastholde den positive udvikling på længere sigt”.

Omsætning i installationsbranchen - Nordjylland

Kilde: Danmarks Statistik