Pressemeddelelse: Brug pæren inden du roder med el

Pressemeddelelse udsendt på vegne af de enkelte regionale TEKNIQ-råd med lokale citater. Denne for TEKNIQ-råd Midtjylland.

En ny svensk undersøgelse viser, at selv mindre elulykker kan give varige nerveskader. Ifølge brancheorganisationen TEKNIQ understreger det vigtigheden af at konsultere den lokale elinstallatør, inden man kaster sig ud i gør det selv-projekter.

En undersøgelse fra den svenske sikkerhedsstyrelse Elsäkerhetsverket viser ifølge Videncenter for Arbejdsmiljø, at selv mindre elulykker kan forårsage varige skader. Undersøgelsen konkluderer, at det ofte er små nervetråde i arme, hænder og fingre, der bliver skadet, når man udsættes for selv små stød. Symptomerne er smerte, nedsat følelse og svaghed, som i værste tilfælde kan medføre forringet finmotorik.

Formand for TEKNIQ-råd Midtjylland Martin Schøler Rosborg mener, at der er al mulig grund til at tænke sig godt om, inden man kaster sig over elprojekter hjemme i privaten.

”Den svenske undersøgelser understreger, at selv det mindste stød kan give varige konsekvenser. Jeg kan derfor ikke understrege nok, hvor vigtigt det er, at man som almindelig forbruger ikke selv kaster sig over de gør det selv-projekter, der kræver professionelle og tekniske færdigheder,” siger Martin Schøler Rosborg.

Også TEKNIQ’s underdirektør Simon O. Rasmussen understreger, at elarbejdet bør overlades til professionelle kræfter. Han påpeger, at det kan have ubehagelige følger, hvis man for eksempel glemmer at slukke for strømmen, eller hvis man kommer til at forbinde vaskemaskine eller komfur forkert. Han forklarer desuden, at det meste elarbejde er autorisationsbelagt. Det betyder, at det kun må udføres af en autoriseret elinstallatør.

”Det kan for eksempel være sådan noget som at etablere en stikkontakt. Selvom det umiddelbart kan virke ligetil for en erfaren handyman, så er det ulovligt og kan, som den svenske undersøgelse viser, have alvorlige konsekvenser, hvis man kommer galt afsted.”

”I Danmark har vi krav om autorisation netop for at sikre, at elinstallationer udføres og serviceres korrekt af hensyn til sikkerhed, sundhed og miljø,” siger Simon O. Rasmussen.

På den danske Sikkerhedsstyrelses hjemmeside (www.sik.dk) kan man se, hvilke opgaver der skal udføres af en autoriseret elinstallatør, og hvilke opgaver man som forbruger selv må udføre. På hjemmesiden findes også et register over de elinstallatører, som har autorisation til at udføre det risikofyldte elarbejde.

”Som udgangspunkt bør du altid rådføre dig med din lokale elinstallatør, inden du kaster dig over elarbejdet. Så er du bestemt på den sikre side af både loven og sikkerheden,” siger Martin Schøler Rosborg.