Pressemeddelelse: Installatører rammes hårdt af indbrud i varebiler

Case-historie i forbindelse med pressemeddelelse om stigning i antallet af indbrud i varebiler.

Især elværktøj og letomsættelige bygge- og installationsmaterialer er eftertragtet, når danske installatører får ubudne gæster i deres varebiler.

”Problemet er blevet meget større de seneste par år. Vi har bl.a. en enkelt montør, som havde indbrud i sin varebil tre gang på et år. Og alene den første gang forsvandt der værktøj og udstyr for 80.000 kr.”

Sådan lyder meldingen fra Dan Jeppesen, ejer af installationsvirksomheden Tvilling VVS og medlem af TEKNIQ-råd København.

- For det meste er det dyrt værktøj, der forsvinder. Det gælder både presmaskiner og elværktøjet. Men vi oplever også, at bilerne simpelthen bliver støvsuget for alt af værdi, siger han.

Gitre og sikkerhedsparkering

Også hos elinstallationsvirksomheden Claus Dalsgaard a/s oplever man, at indbrud i virksomhedens varebiler er et stigende problem.

”Tidligere var det typisk to gang om året, at vi oplevede det, men nu er det steget til 6-8 gange årligt,” siger ejer Claus Dalsgaard.

Han forsøger at forebygge tyverierne så godt som muligt.

”Vi sætter gitter på vinduerne i de servicebiler, der er mest udsatte. Samtidig er vi begyndt at købe biler helt uden vinduer. Vi overvejer også at udstyre alle biler med alarmer, men da vi har 45 biler i alt, vil det være en ordentlig udgift,” siger han og uddyber:

”De fleste af vores elektrikere har jo bilerne stående på deres hjemmeadresser. Men vi er begyndt at bede dem, der bor i særligt udsatte områder, om at køre deres servicebiler ind til virksomheden, når det er tid til at holde ferie. For ellers er risikoen for, at bilerne bliver tømt af ubudne gæster simpelthen for stor.