Pressemeddelelse: Flere syddanske elektrikerlærlinge i skolepraktik

Også udsendt på vegne af de øvrige regionale TEKNIQ-råd med lokale tal og citater.

Langt flere syddanske unge vælger at uddanne sig til elektrikere. Det glæder brancheorganisationen TEKNIQ, som dog samtidig opfordrer andre brancher til at bidrage til at oprette det nødvendige antal lærepladser.

Stadig flere unge i Syddanmark vælger en uddannelse som elektriker.

”Elektrikeruddannelsen sikrer utroligt mange spændende karrieremuligheder, og derfor er det også fantastisk at så mange unge vælger at gå netop denne vej. Samtidig har elinstallationsbranchen en stærk tradition for at indgå rekord mange uddannelsesaftaler. Og det er nødvendigt, at vi fortsætter denne udvikling i takt med at behovet for dygtig faglært arbejdskraft i branchen vokser,” siger Carsten Bech Jørgensen, indehaver af DAN-EL A/S og medlem af TEKNIQ-råd Syddanmark.

I 2016 indgik elinstallationsbranchen hele 18 procent flere uddannelsesaftaler end året før. Men trods branchens store indsats for at øge udbuddet af lærepladser har elektrikeruddannelsens popularitet samtidig resulteret i et voksende antal lærlinge i skolepraktik. På landsplan er tallet steget med 15 procent, og også på de syddanske erhvervsskoler ender flere lærlinge i skolepraktik.

”Det er en naturlig konsekvens af det stigende optag på skolerne, som betyder, at der også bliver behov for flere lærepladser,” Carsten Bech Jørgensen.

Han vurderer, at lærlingene i skolepraktik i høj grad kan være med til at opfylde behovet for faglært arbejdskraft i regionen.

”De skærpede adgangskrav på erhvervsskolerne betyder, at vi i højere grad end nogensinde før ser lærlinge, der har både hænder og hoved skruet rigtigt på. Og det er lige præcis den type arbejdskraft, vi har brug for i en branche, hvor den tekniske udvikling foregår i lyntempo,” Carsten Bech Jørgensen.

Installationsbranchen uddanner 95 procent af alle elektrikere, men 10 år efter endt uddannelse er det kun cirka 40 procent, som stadig er i branchen. Resten arbejder især i industrien. Carsten Bech Jørgensen understreger da også behovet for, at installationsvirksomhederne ikke står alene med opgaven at skaffe det nødvendige antal lærepladser.

”Elinstallationsbranchen tager i høj grad sit ansvar alvorligt, når det gælder om at uddanne lærlinge, hvilket også kan ses på den store stigning i antallet af indgåede uddannelsesaftaler, vi har set de seneste år. Men skal det lykkes at sikre den nødvendige strøm af faglært arbejdskraft, er det helt afgørende, at også andre brancher i Syddanmark, ikke mindst indenfor industrien, er med til at løfte deres del af opgaven,” siger han.

Installationsbranchen uddanner i dag på landsbasis cirka 17 lærlinge pr. 100 faglærte. Til sammenligning har den øvrige byggebranche 11 lærlinge pr. 100 faglærte og industrien blot 5 lærlinge pr. 100 faglærte.