Pressemeddelelse: Fortsat fremgang for sjællandske installationsvirksomheder

Pressemeddelelse udsendt i regionale udgaver med lokale tal og med de respektive TEKNIQ-rådsformænd som afsendere.

I første halvdel af 2017 har el- og vvs-installatører i både Region Hovedstaden og i resten af landet oplevet en stabil stigning i omsætningen. Men danskernes kendskab til branchen skal være større, og derfor har brancheorganisationen TEKNIQ netop søsat en stor brandingkampagne.

Det går stadig godt for el- og vvs-installatørerne i Region Hovedstaden. Branchens omsætning steg i første halvår 2017 med 3,1 procent på landsbasis i forhold til samme periode sidste år. Og tendensen er den samme i regionen. Det er samme vækstrate som i 2016 og fjerde år i træk med vækst i branchen.

”Vi er inde i en positiv udvikling, der både ser ud til at fortsætte, og som foregår i et tempo, hvor installationsbranchen godt kan følge med, uden at vi ender med den samme overophedning af branchen, som vi så det lige inden den økonomiske krise,” siger Lars Dyrstrøm, formand for TEKNIQ-råd Hovedstaden.

Aktiviteten i installationsbranchen løftes primært af et styrket opsving i dansk økonomi generelt, tiltagende byggeri – især af boliger og sygehuse – og mere renovering. Ikke mindst de store sygehusbyggerier i regionen har været med til at sparke godt gang branchens samlede omsætning.

”Et par gode eksempler er bygningen af det nye rigshospital, sygehuset i Herlev og det kommende sygehus i Hillerød. Samtidig er der virkelig godt gang i opførelsen af både private og almene boliger overalt i regionen, hvilket i sidste ende kan aflæses i branchens ordrebøger,” siger Lars Dyrstrøm og uddyber:

”Vi står dog også i en situation, hvor det bliver gradvist sværere at skaffe den nødvendige arbejdskraft. Heldigvis har virksomhederne en række muligheder for også at overkomme den udfordring – fx ved at ansætte flere lærlinge og udenlandsk arbejdskraft eller ved at trække folk tilbage fra andre brancher.”

Installationsbranchens omsætning er dog stadig 10 procent lavere end i 2008. Desuden er der flere udenlandske virksomheder på markedet, og mange af de nuværende store byggerier forventes at blive færdige i løbet af de næste par år.

Mere end rør og stikkontakter

Installationsbranchen omsatte på landsbasis for 23 mia. kr. i første halvdel af 2017, og de tekniske løsninger spiller en afgørende rolle, ikke kun i byggeriet men i hele samfundet. Det er imidlertid de færreste danskere, der ved, hvad el- og vvs-virksomhederne beskæftiger sig med.

Derfor har TEKNIQ, der repræsenterer de danske el- og vvs-virksomheder, netop startet en større brandingkampagne, der skal vise, at branchen er mere end rør og stikkontakter.

”Installationsbranchen beskæftiger sig også med grøn energi, velfærdsteknologi, intelligente installationer, komfort og indeklima, sikring, automatisering og meget andet. Det er kloge tekniske løsninger, der giver værdi for samfundet, og som forbinder Danmark med fremtiden,” siger Niels Jørgen Hansen, adm. direktør hos TEKNIQ.

Kampagnen gik i luften 10. oktober – i første omgang i seks uger med annoncer i landets dagblade, de regionale aviser og på de sociale medier. Som led i kampagnen lanceres også websitet www.installationsbranchen.dk.

Fakta om udviklingen i installationsbranchen

• Installationsbranchen omsatte på landsplan for 23,0 milliarder kroner i første halvår 2017.
  • Det er en vækst på 700 millioner kroner eller 3,1 procent i forhold til første halvår 2016.
  • Elbranchen oplevede fremgang i omsætning på 1,6 procent.
  • Vvs-branchen voksede med 5 procent.
  • Installationsbranchen forventer en samlet vækst i 2017 på 3,5 procent og i 2018 på 3 procent.