Pressemeddelelse: Gode kolleger er vigtigere end lønnen, når medarbejderne skal fastholdes

Pressemeddelelse udsendt på vegne af TEKNIQ-rådsformændene med regionale tal og lokale citater.

Det gælder om at skabe et godt fællesskab i virksomheden, når installationsvirksomhederne i Region Hovedstaden skal holde på medarbejderne. Det konstaterer brancheorganisationen TEKNIQ i en ny medlemsundersøgelse.

Lønsedlen er ikke nok, hvis el- og vvs-installationsvirksomhederne i hovedstadsregionen vil holde på de dygtige ansatte. Det er konklusionen i en ny medlemsundersøgelse fra TEKNIQ Installatørernes Organisation. I den har man blandt andet spurgt medlemsvirksomhederne, hvilke parametre de vurderer er vigtigst for at fastholde medarbejderne.

Hele 82 procent af regionens virksomheder nævner gode kolleger og godt fællesskab. Løn (79 procent), personalegoder (68 procent) og forholdet til ledelsen (60 procent) kommer ind på de næste pladser.

”Den klassiske kliché om kæft, trit og retning-ledelse passer bare ikke på installationsbranchen. I stedet handler det om at opbygge en følelse af fællesskab mellem medarbejderne, så de ser virksomheden som andet og mere end ”bare” det sted, hvor de tjener til hyren,” siger Henrik Glud, medlem af TEKNIQ-råd Hovedstaden og indehaver af GBK Teknik A/S.

Og der er god grund til at holde på de dygtige medarbejdere i takt med, at det bliver gradvist sværere at rekruttere nye.

”Der er ingen tvivl om, at installatørerne må tænke i nye løsninger, hvis de vil beholde de dygtige medarbejdere. Det kan fx være sociale arrangementer, hvor ansatte fra alle dele af virksomheden mødes. I vores virksomhed indfører vi desuden større fleksibilitet i arbejdstiden og bonusaftaler, som skal være med til at gøre os endnu mere attraktive som en god arbejdsplads. For når det bliver sværere at finde nye ansatte i hovedstadsregionen, bliver det endnu vigtigere at holde på dem, man har,” siger Henrik Glud.