Pressemeddelelse: Klamphuggerne har kronede dage i Region Syddanmark

Pressemeddelelse udsendt i regionale udgaver med lokale tal og fakta og med de respektive TEKNIQ-rådsmedlemmer som afsendere.

76 procent af de syddanske el- og vvs-installatører har inden for de seneste 12 måneder haft opgaver, hvor de har måttet udbedre arbejde, der efter deres vurdering var udført af en uautoriseret håndværker. Brancheorganisation advarer mod de alvorlige konsekvenser, klamphuggeriet kan få, både for boligejernes sikkerhed og økonomi.

Klamphuggerne har stadig kronede dage i Region Syddanmark. Ifølge en helt ny medlemsundersøgelse fra TEKNIQ Installationsbranchen oplever langt størsteparten af regionens el- og vvs-installatører, at danskernes brug af uautoriserede håndværkere er et problem. Ikke mindre end 76 procent af installatørerne i regionen har inden for de seneste 12 måneder måttet udbedre arbejde, der var udført amatøragtigt.

Det kan både være dyrt og farligt, hvis man som boligejer vælger en klamphuggerløsning, når det gælder el- og vvs-installationerne. Der er en grund til, at en stor del af dette arbejde kræver autorisation, og i sidste ende kan man komme til at betale dobbelt, når fejlene skal udbedres,” siger Gustav Petersen, formand for TEKNIQ-råd Syddanmark.

Han vurderer, at klamphuggeriet i høj grad er medvirkende til mange af de vand- og brandskader vi ser på villaer og private huse hvert eneste år.

Undersøgelsen viser desuden, at 58 procent af de syddanske installatører oplever, at brugen af uautoriserede håndværkere har været stigende det seneste år, mens kun otte procent mener, den er blevet mindre.

”Det er en virkelig trist udvikling. Lad nu de faglærte stå for det autorisationskrævende arbejde. Det er den eneste måde, du kan sikre dig mod ubehagelige oplevelser i form af brand- eller vandskader eller installationer, der bare ikke virker, som de burde, siger Gustav Petersen.

Han understreger, at man som forbruger kan sikre sig mod klamphuggeri ved at besøge www.sik.dk/tjek. Her kan man slå virksomhedens cvr-nummer op og dermed få bekræftet, at man taler med en autoriseret installatør.