Pressemeddelelse: Sjællandske installatører holdt dørene på vid gab for lærlinge i 2016

Denne pressemeddelelse er også udsendt på vegne af de øvrige regionale TEKNIQ-råd med regionale tal og citater.

Antallet af uddannelsesaftaler steg hos regionens el- og vvs-virksomheder. Det glæder brancheorganisationen TEKNIQ.

2016 blev et godt år for antallet af indgåede uddannelsesaftaler i Region Sjællands installationsvirksomheder. Sammenlagt steg antallet af indgåede aftaler, og dermed praktikpladser, ifølge helt nye tal fra Uddannelsesministeriet med seks procent i forhold til året før. En udvikling, som glæder TEKNIQ, der repræsenterer installationsbranchen.

”Installationsvirksomhederne viser dermed igen, at de er klar til at gå forrest, når det gælder om at gøre plads til og sikre fremtidens arbejdskraft. Allerede i 2015 lå vi rigtig højt, og det er fantastisk, at det er lykkedes at fastholde, og på nogle områder ligefrem styrke, den udvikling i 2016,” siger Anders Petersen, der er formand for TEKNIQ-råd Sjælland.

På elområdet oplevede man en solid stigning på 10 procent i antallet af uddannelsesaftaler, mens de sjællandske vvs-virksomheder fastholdt niveauet fra 2015.

”Det understreger også, at installationsbranchen er ved at være igennem den økonomiske krise og derfor har brug for flere lærlinge. Det er dog vigtigt, at den positive udvikling i antallet af uddannelsesaftaler fortsætter, samtidig med at virksomhederne arbejder struktureret på at fastholde deres dygtige medarbejdere, hvis vi vil undgå at mangle arbejdskraft inden for få år,” siger Anders Petersen.

Udviklingen i Region Sjælland viser også, at installationsbranchen holder fast i førertrøjen, når det gælder antallet af uddannelsesaftaler. Den store stigning står således i skarp kontrast til udviklingen for alle erhvervsuddannelser under et, hvor man har oplevet et fald på ni procent i 2016.

I forhold til antallet af lærlinge per faglærte er installationsbranchen da også stadig helt i top i sammenligning med andre brancher. På landsplan tager el- og vvs-virksomhederne således 17 lærlinge per 100 svende, mens det gennemsnitlige tal for hele byggebranchen er 11 – og fem i industrivirksomhederne.