Droner fangede Sikringsgruppens øjne

Droner og stadig smartere termiske kameraer: Også på sikringsområdet er den teknologiske revolution med muligheder og faldgruber i fuld gang. Det stod i centrum for de faglige indspark under Sikringsgruppens årsmøde, som fandt sted på Hotel Nyborg Strand tirsdag den 17. marts.

Først gjaldt det den formelle del af mødet, som formand Claus Pinholt stod for med Mads Risgaard Knudsen fra TEKNIQ som dirigent.

– Det foregående års arbejde har primært været på de indre linjer, eksempelvis som medspiller i udformningen af det nye ISO 9001-rammesystem for kvalitetsledelse. Samtidig har vi arbejdet tæt sammen med Forsikring & Pension i revisionen af deres sikringskatalog og AIA-katalog, fortalte Claus Pinholt.

Fordi antallet af medlemsarrangementer var begrænset i 2014, er der nu luft i budgettet til et væsentligt mere aktivt 2015.

– Vi forestiller os især at sætte fokus på ABA, brandventilation og alarmtransmission, lød det fra formanden.

Særligt sidstnævnte skabte debat i salen. Det ledige frekvensbånd til eksempelvis alarmsignaler bliver mere og mere belastet, fordi mere og mere data bliver sendt trådløst. Men hvor stiller det installatørerne ved udfordringer og nedbrud?

– Salen efterspurgte checklister og eksempelsamlinger, som måske kan placeres på TEKNIQs hjemmeside. Dem kan kunder så tage udgangspunkt i. Vi vil nu undersøge, om det er vejen frem. Jo mere troværdighed via checklister og andet, jo mere efterspørgsel vil der være efter de gode kvalitetsanlæg, som installatører leverer, forklarer Mads Risgaard Knudsen fra TEKNIQ.

Han vil også kigge på, om der er brug for en decideret retningslinje på området.

Droner erobrer luftrummet

Efter de formelle sager, gjaldt det faglige indspark for de cirka 60 deltagere.

Forsknings- og innovationskonsulent Astrid Birch fra DBI holdt et indlæg om droner, der er ved at erobre luftrummet.
Astrid Birch fra DBI talte på Sikringsgruppens Årsmøde

– Droner giver nye muligheder i perimetersikring. De kan flyve forudprogrammerede ruter via GPS og have både almindelige kameraer og termisk kameraer ombord. I udlandet har vi set eksempler på droner udstyret med strømpistoler. En betjent, der styrer dronen, kan så uskadeliggøre en mistænkt på afstand.

Teknologien er dog stadig i den svære fødsel.

– Batterilevetiden er en udfordring. Den er sjældent mere end 15-45 minutter. Droner har problemer i dårligt vejr. Og så kan de simpelthen falde ned. Droner har syv gange højere uheldsrate end bemandede fly, fortalte Astrid Birch.

Hun forklarede, at den erhvervsmæssige brug af droner besværliggøres af lovgivningen. Alle danske flyvninger er baseret på dispensationer og tilladelser fra gang til gang. Samtidig må droneflyvninger kun foregå med en afstand på fem kilometer til lufthavne og 150 meter til bymæssig bebyggelse, og dronen må ikke flyve højere end 100 meter.

– Lovgivningen er en jungle, lød konklusionen fra Astrid Birch.

Direktør Harry Pedersen fra Sikringsvagten A/S fortalte om alarmudrykninger:

– Det er vigtigt, at du som installatør stiller krav til det vagtselskab, du bruger. Firmaet skal have forsikring, hvis deres udrykning ud til kunden er for langsom. Ellers kan du som installatør risikere at skulle betale delvis erstatning.

Kameraer fanger gas

Martin Klang, produktchef i PELCO by Schneider Electric, rundede dagen af med en fortælling om virksomhedens termiske kameraer. Efter en gennemgang af de tekniske fordele kom konklusionen:

– Kameraerne er stadig forholdsvis dyre, men ligesom med anden teknik falder prisen hurtigt, samtidig med at kvaliteten forbedres. Vi prøver hele tiden at tilføje nye funktioner. En af de seneste er termiske kameraer, som virksomheder kan bruge til detektion af gas. Hver gasart har sin varmeprofil, så oliebranchen eller den kemiske industri kan bruge termiske kameraer til lynhurtigt at opdage en læk. Den teknologi er lige om hjørnet fra vores side.

Om Sikringsgruppen

Sikringsgruppen er et landsdækkende samarbejde mellem autoriserede elinstallatører, som tilbyder professionelle sikringsanlæg til erhverv og privatboliger.

Nye i Aktivitetsudvalget
Deltagerne valgte nye medlemmer af Sikringsgruppens Aktivitetsudvalg. Enstemmigt valgt blev:
• Henrik Vangstrup, Kemp & Lauritzen A/S
• Morten Husted Rasmussen, EL-ABC A/S