Tina Voldby

tvo@tekniq.dk

2012 8283

Milliardløft til erhvervsuddannelserne

Med erhvervsuddannelsesreformen fra 2014 blev der sat en ambitiøs dagsorden, hvor målet var at flere dygtige unge skal påbegynde en erhvervsuddannelse og kvaliteten i uddannelserne skal hæves.

– Nu er der sat beløb på det kvalitetsløft af erhvervsuddannelserne, som blev aftalt i 2014. Forliget mellem regeringen og alle partierne bag erhvervsuddannelsesreformen har i dag sat kroner og ører bag intentionerne og skabt rammerne for det helt nødvendige kvalitetsløft - 426 millioner kroner i 2017, 439 mio. kr. i 2018, 433 mio. kr. i 2019, 358 mio. kr. i 2010 og 361 mio. kr. i 2021 og i årene fremover, lyder det fra underdirektør i TEKNIQ, Tina Voldby.

– Vi vil gerne kvittere for at partierne nu har sikret, at EUD-reformen bliver en kvalitetsreform. Det er helt afgørende, at vi får løftet kvaliteten i undervisningen i lærernes kompetencer og ikke mindst i nyt teknisk udstyr og materialer ude på skolerne, siger Tina Voldby.

Ud over det almindelige løft til uddannelserne er der fundet 150 millioner kroner til at udskifte slidt og forældet udstyr på erhvervsskolerne.

– Selvfølgelig er vi særligt glade for, at der er fundet midler til udstyr. Men det var også nødvendigt, for skal vi have dygtige elever og hævet kompetencerne hos de unge - ja så skal de altså arbejde med det samme udstyr på skolen som de møder ude i virkeligheden hos installatørerne, siger Tina Voldby.

Der er også taget initiativ til at hæve basistilskuddet til ungdomsuddannelserne, herunder landets erhvervsskoler.

– Det sikrer et bredt geografisk udbud og dermed, at der er adgang til erhvervsuddannelser i hele landet, slutter Tina Voldby