Dansk forsyningssikkerhed er i top

Ny redegørelse fra energiknet.dk viser, at danskernes forsyning af strøm er stabil og også vil være det i årene fremover.

Danskerne har strøm i stikkontakten i mere end 99,99 procent af tiden, og dermed har borgere og virksomheder en af Europas højeste elforsyningssikkerheder.

Det viser Energinet.dk’s ”Redegørelse for elforsyningssikkerhed 2015”. Dermed opretholdes det høje, stabile niveau, der har været kendetegnende i en længere årrække. Faktisk manglede den gennemsnitlige forbruger i 2014 kun strøm i 15 minutter, og det svarer til strøm i stikkontakten i 99,996 procent af tiden. Det er det højeste niveau i nyere tid.

- Der var ingen storme eller orkaner eller andre hændelser, der forsagede større strømsvigt i 2014, men sådan er alle år jo ikke, og derfor kan det godt se lidt anderledes ud, når vi laver næste års redegørelse – det kan svinge lidt op og ned. Men den generelle tendens er, at vi også i årene fremover har en af de bedste elforsyningssikkerheder, siger Bjarne Brendstrup, afdelingsleder i Systemanalyse i Energinet.dk

Mere strøm fra vind og sol

Den grønne omstilling forandrer ikke bare det danske, men hele Europas energisystem. Mere strøm kommer fra vind og sol, mens nogle traditionelle kraftværker lukker osv. I Danmark er situationen i Østdanmark lidt mere presset end i Vestdanmark.

Derfor har Energinet.dk sendt en strategisk reserve i Østdanmark i udbud – en reserve, som 2016-2018 kan aktiveres i de få og helt særlige situationer, hvor flere ting bryder ned på samme tid, og der er risiko for strømsvigt i nogle dele af Østdanmark.

Læs mere hos Energinet.dk