Herning Bibliotek løb med årets Renover pris

En øjenåbner og et slag i bolledejen til ære for det berømte, fremadrettede midtjyske gå-på-mod. Sådan lød nomineringsudvalgets motivation for at nominere Herning Bibliotek til RENOVER prisen 2015. Torsdag aften løb biblioteket med prisen.

Der var spænding til det sidste, da dette års vinder af RENOVER prisen torsdag aften blev afsløret og hædret ved en prisfest på Papirøen i København. Aftenen blev indledt med middag og underholdning, inden energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholdt løftede sløret for, at Herning Bibliotek er vinder af RENOVER prisen 2015.

Fra varehus til kulturhus

Renoveringen af Herning Bibliotek har forvandlet en grim betonbygning fra 1960’erne til et hipt storbybibliotek med newyorker stemning. Efter at have stået som en tom spøgelsesbygning i flere år binder bygningen nu byen sammen med et indendørs strøg fra gågaden til rutebil- og togstation. Borgerne kan udover at låne bøger og passere gennem de smukke rammer også benytte sig af kulturtilbud, lektiecafé og nyde fornem kaffe brygget af caféens baristaer.

- Renoveringen af Herning Bibliotek er et fantastisk eksempel på, hvordan man igennem en renovering fuldstændig kan omdanne en bygnings funktion, så bygningen bliver et samlingspunkt i nærområdet. Det vidner ikke mindst det imponerende besøgstal om, fortæller Jesper Nygaard, der er adm. direktør i Realdania, som sammen med GI står bag RENOVER prisen.

70 personer fra branchen har som medlemmer af et valgkollegium afgjort, at Herning Bibliotek skulle kåres som dette års vinder af RENOVER prisen.

Årets vinder af Renovérprisen 2015

Kilde: RENOVER prisen