Politiet har glæde af videoovervågning

Uden videoovervågning var mange tunge forbrydelser aldrig blevet opklaret. – Derfor har vi super meget glæde af videoovervågning, lød det fra efterforskningsleder Allan Juul fra Københavns Politi, da han holdt oplæg på konferencen ”Tryghedskameraets dag”.

Allan Juul fortalte, at politiet for ofte oplever, at et kamera filmer to tredjedele af loftet eller en lampe i stedet for den indgang, forbryderen kommer ind af. Han har derfor klare ønsker til forbedring af kameraernes placering. Han ønsker også standardisering af de filformater, kameraerne optager i.

– Vi skal have mere styr på området. Der skal være rammer om installationen i form af uddannelse. Hvor må kameraer sidde, hvem skal installere dem, og hvad skal de rent teknisk kunne? Måske kan der være en form for certificering, mente Kasper Skov-Mikkelsen, direktør i Sikkerhedsbranchen.

Idéen om certificering blev dog skudt ned af retsordfører Trine Bramsen fra Socialdemokraterne.

– Jeg tror mere på, vi skal lave nogle gode vejledninger til lovgivningen.

Konferencen fandt sted under messen SecurityEXPO i Bella Center i København. Messen foregår den 22.-24. september.