Politiet: Vi har super meget glæde af videoovervågning

Videoovervågning var i fokus på "Tryghedskameraets dag."

Uden videoovervågning var mange tunge forbrydelser aldrig blevet opklaret.

– Derfor har vi super meget glæde af videoovervågning, lød det fra efterforskningsleder Allan Juul fra Københavns Politi, da han holdt oplæg på konferencen ”Tryghedskameraets dag”.

Konferencen fandt sted under messen SecurityUserEXPO, som fortsætter frem til i morgen i Bella Center i København.

tryghedskamera

Videoovervågning var i centrum på SecurityUserEXPO. Foto: Jens Juhl Eriksen.

Allan Juul fortalte, at politiet for ofte oplever, at et kamera filmer to tredjedele af loftet eller en lampe i stedet for den indgang, forbryderen kommer ind af. Han har derfor klare ønsker til forbedring af kameraernes placering. Han ønsker også standardisering af de filformater, kameraerne optager i.

– Vi skal have mere styr på området. Der skal være rammer om installationen i form af uddannelse. Hvor må kameraer sidde, hvem skal installere dem, og hvad skal de rent teknisk kunne? Måske kan der være en form for certificering, mente Kasper Skov-Mikkelsen, direktør i Sikkerhedsbranchen.

Idéen om certificering blev dog skudt ned af retsordfører Trine Bramsen fra Socialdemokraterne.

– Jeg tror mere på, vi skal lave nogle gode vejledninger til lovgivningen.

SecurityEXPO

Politiet sugede sikringsviden til sig. Foto: Jens Juhl Eriksen