Mads Risgaard Knudsen

Teknisk konsulent

mrk@tekniq.dk

Nye droneregler træder i kraft

1. september træder nye regler for brug af droner i kraft. Ændringerne gør det lettere for erhvervslivet at udnytte dronerne.

I slutningen af maj vedtog Folketinget en ny lov om brug af droner i Danmark. De nye regler og bekendtgørelser for flyvning med droner i bymæssigt område træder i kraft 1. september 2016. Reglerne for flyvning med droner uden for bymæssigt område forventes at træde i kraft 1. januar 2017.

For erhvervslivet er den største forskel, at piloten af dronen fremover skal have et såkaldt dronebevis.

– Med vedtagelsen af den nye lov sikrer vi, at Danmark er et af de steder i verden, hvor den nye teknologi har gode betingelser. Lovforslaget skal sikre erhvervsfremme ved standardiserede, gennemskuelige og klare regler, så virksomheder og borgere tydeligt ved, hvad de må, og hvad de ikke må. Vi tager de nødvendige hensyn til sikkerhed og privatlivets fred, så borgerne kan føle sig trygge i takt med, at branchen og teknologien udvikler sig, siger transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) i en pressemeddelelse.

Lettere

Hos TEKNIQ kan teknisk konsulent Mads Risgaard Knudsen se fordele ved lovændringen.

– Før skulle du søge dispensation, hver gang du skulle bruge droner. Nu kan du arbejde med et fast dronebevis. Det er en bureaukratisk lettelse.

Han peger på, at installatører med fordel kan bruge droner til at inspicere alt fra lysarmaturer over ventilation til lynafledere, der er placeret så højt, at montøren normalt skulle bruge stiger eller lifte til inspektioner. Også til opmåling har droner deres fordele.

– Til flere opgaver vil brug af droner være billigt og effektivt, slår Mads Risgaard Knudsen fast.

Der er etableret en overgangsordning frem til 1. juli 2017, hvor man kan flyve uden dronebevis, hvis man har dispensation. Efter planen kommer der en meritordning, der sikrer, at man kan konvertere sin dispensation til et tilsvarende dronebevis.

Droneregler

For at få lov til at flyve i bymæssig bebyggelse kræver myndighederne følgende af erhvervsvirksomheder:

• Piloten skal have erhvervet dronebevis. Det får du på en skole godkendt af Trafik- og Byggestyrelsen.
  • Piloten skal være fyldt 18 år.
  • Ejeren af dronen skal have ansvarsforsikring.
  • Dronen skal kunne identificeres og være registreret hos Trafik- og Byggestyrelsen. Registrering af droner skal ske via en selvbetjeningsløsning på Trafik-og Byggestyrelsens hjemmeside www.tbst.dk