Tina Voldby

tvo@tekniq.dk

2012 8283

Flere unge i skolepraktik

Selv om installationsvirksomhederne har indgået rekordmange uddannelsesaftaler i år, er der et stort antal unge, som er i skolepraktik. Dermed går installatørerne glip af nytænkende og dygtig arbejdskraft, lyder meldingen fra TEKNIQ.

Antallet af nye uddannelsesaftaler i installationsbranchen steg fra januar til september med hele 17 procent. Til sammenligning havde de øvrige byggefag blot en stigning på 5 procent, mens de øvrige erhvervsuddannelser oplevede et lille fald.

Alligevel er der på landsplan 420 elever på elektrikeruddannelserne og 60 på vvs- og energiuddannelserne, som pt er i skolepraktik. Det viser den seneste opgørelse over antallet af praktikpladser i september måned.

På elområdet er der tale om en kraftig stigning i forhold til det samme tidspunkt sidste år, hvor 290 var i skolepraktik. På vvs-området er der til gengæld sket et fald fra de 95 elever, der var i skolepraktik i september 2015. Det skal dog bemærkes, at tallene er fra september, så nogle af de omfattede elever vil efter alt at dømme siden have indgået uddannelsesaftaler med elinstallationsvirksomheder.

Når der er så stor en stigning på elområdet, på trods af en klar stigning i antallet af indgåede uddannelsesaftaler, så hænger det sammen med et rekordstort optag på elektrikeruddannelsen, hvor der alene i sommeren 2015 og starten af 2016 er blevet optaget i alt 2.145 elever.

Nytænkende arbejdskraft

”Der er med andre ord især på elområdet en stor gruppe elever, som står klar til at rykke ud i virksomhederne og gøre deres til at sikre den nødvendige arbejdskraft, der er så stort behov for,” siger underdirektør i TEKNIQ, Tina Voldby, og uddyber:

”Vi har hævet optagelseskravene til uddannelserne, så vi forventer at, der er tale om både dygtige og kvikke unge, der er klar til at tage fat. Og når nu mange virksomheder sukker efter flere hænder, så er her en arbejdskraftreserve, vi ikke bør gå glip af.”

Næsten alle erhvervsskoler har elever i skolepraktik på elektrikeruddannelserne, og mange steder er der et tocifret antal elever, som lokale virksomheder med fordel kan indgå uddannelsesaftaler med.

Her var der mindst 10 i skolepraktik på elektrikeruddannelserne i september:

• Syddansk Erhvervsskole (Odense-Vejle): 64
  • Techcollege (Aalborg): 54