Kabeltyverier koster installatører dyrt

Det er attraktivt for tyve at stjæle byggepladsernes kobberkabler. Det er både dyrt i stjålne kabler og i tabt arbejdstid, når arbejdet ikke kan fortsætte på grund af mangel på byggestrøm.

Når kabeltyve klipper Banedanmarks strømkabler, bliver titusindvis af pendlere forsinkede, mens togene holder stille. Men problemet med stjålne kabler finder vi ikke kun nær togskinnerne. Også byggepladser og elinstallatører lider under tyvenes sult efter kablernes kobber.

– Kabeltyveri har været et stort problem for os de seneste fem-seks år. Du kan få stjålet kabler for flere hundredetusinde kroner, og oven i kommer så tabet i arbejdsløn og produktion på byggepladsen, fordi du mangler byggestrøm. Blev der stjålet samme mængde værdier fra danske banker som fra danske byggepladser, så ville der stå bevæbnede vagter ude foran alle banker, mener Henrik Fugmann, adm. direktør for Fugmann A/S i Valby.

Han fortsætter:– Der er en klar taber her, og det er installatøren. Han hæfter for tabet. Det gør hverken bygherren eller forsikringsselskaberne. Og leverandørerne tænker måske bare: Fedt, vi kan sælge kablet to gange.

Han peger på, at det er meget svært at få forsikringsdækket kabler på byggepladser, da det som oftest kræver en form for aflåsning, der i sagens natur er ualmindelig svær at gøre ved kabler. Kabeltromler er som regel for store rent fysisk, og byggestrømsmateriel skal være placeret åbent rundt omkring på byggepladsen.

– Og typisk er selve byggepladsen ikke voldsomt godt sikret, før bygherrens store værdier som hårde hvidevarer er kommet ind, påpeger Henrik Fugmann.

Hyrer vagter

Per Lind, afdelingsdirektør hos Wicotec Kirkebjerg A/S, bekræfter problemerne.

– De seneste fem år har vi på byggepladser haft stigende udfordringer med tyverier af installationer, kabler og byggetavler med kobber i. Det er specielt, når vi trækker meget tykke kobberkabler, vi er nervøse, siger Per Lind.

Wicotec Kirkebjerg har haft to specifikke byggesager med dyre kabelleverancer på op mod fem millioner kroner. Her valgte virksomheden for egen regning at hyre et vagtselskab, som patruljerede på byggepladserne.

– I et af de tilfælde var tyve inde og klippe kablerne, men de blev forstyrret af vagterne og måtte stikke af uden kablerne, fortæller Per Lind.
Wicotec Kirkebjerg laver andre tiltag for at beskytte de værdifulde kabler. I nogle tilfælde har selskabet sat videoovervågning op. I andre tilfælde er kabelbakker skruet ind i krydsfinér eller kabler i jord er indkapslet med stålplader over.

– Og hvis vi kan slippe af sted med det, bruger vi aluminiumskabler, som tyve ikke er vilde med.

Ofte ønsker bygherrerne dog, at installatørerne bruger de mere fleksible kobberkabler. Men ifølge Per Lind er producenterne ved at udvikle fleksible aluminiumskabler, så måske vil teknologisk udvikling blive en hjælp i krigen mod kabeltyvene.

Ingen forsikring

– Vi kan kigge i vejviseren efter forsikringsdækning, for der skal kablerne reelt være i en container med lås, og det kan selvfølgelig ikke lade sig gøre. Måske bruger vi 50.000 på et vagtselskab, men de er godt givet ud, hvis vi sparer flere millioner ved ikke at få stjålet kablerne.

Per Lind mener, at branchen bør overveje, om den skal indkalkulere risiko for tyveri i tilbuddene.

– Faktum er, at du har svært ved at få dækket alt det tid og bøvl, du har med at beskytte kablerne. Bliver dit arbejde forsinket på grund af stjålne kabler, kan du principielt stå med en risiko for at få dagbøder oven i tabet på selve kablerne. Måske kan det dækkes ind i tilbudsgivningen?, foreslår Wicotec Kirkebjerg-afdelingschefen.

Fugmann A/S laver mange af de samme tiltag mod tyverier som Wicotec Kirkebjerg. Henrik Fugmann ønsker sig samtidig en noget større indsats fra samfundets side.

– Er kablerne først stjålet, er det svært med sporbarhed. Stopper politiet en varevogn med kabelstumper, kan tyvene bare sige, det er ”noget de har fundet.” Tyvene har let spil på byggepladser, der ofte ligger fjernt fra trafikerede områder. Politiet burde patruljere oftere, mener han.

Faktaboks

• Tyveri koster 600 millioner kroner
  • Tilbage i 2013 viste en undersøgelse fra Dansk Byggeri, at tyveri fra byggepladser årligt koster 600 millioner kroner. 60 procent af værdien er til at købe nyt for, mens 40 procent er de indirekte konsekvenser som efterfølgende spildtid.
  • En undersøgelse fra byggemarkedet Stark i foråret 2015 viste, at 49 procent af håndværkerne havde oplevet indbrud og tyverier på deres byggepladser inden for det seneste år.
Kilde: Dansk Byggeri og Stark