Folkemøde: Unge skal gøres klar til arbejdsmarkedet

Debat om curlingbørn på arbejdsmarkedet - Folkemøde 2016

Curlingbørnene er på vej ud på arbejdsmarkedet. Det stiller nye krav til både virksomhedsledere, politikere og ikke mindst forældrene.

Forældre, der møder op til deres børns jobsamtaler og ringer til chefen, når de synes, deres små pus arbejder for hårdt. Og unge, der har mere end svært ved at møde på arbejdet til tiden og i det hele taget snupper en fridag, når vennerne trækker mere end arbejdspladsen.

En ny generation af de såkaldte ”curlingbørn” er på vej ind på arbejdsmarkedet. Men er arbejdsmarkedet klar til dem? Det var udgangspunktet for den sidste debat i TEKNIQs og Dansk Byggeris telt ved årets Folkemøde i Allinge på Bornholm.

Herunder kan du læse nogle af de synspunkter, der blev præsenteret under debatten:

Morten Egede

Formand for Erhvervsorganisationernes Elevorganisation

- Jeg tror ikke, vores generation er doven, men vi har ikke lært at arbejde og vi har ikke set virkeligheden i tilstrækkelig grad. Desværre virker det heller ikke som om, arbejdsgiverne har lyst til at lære os de. De tager ikke nok lærlinge ind og mener, vi er dovne og uduelige. Og hvis det er udgangspunktet, ja, så bliver det ikke bedre.

- Jeg forstår da godt, at forældre vil deres børns bedste. Men om det så også har den ønskede effekt, når de forsøger at rydde alle forhindringer af vejen, det er nok tvivlsomt.

- Det vigtigste er at lade unge prøve at stå på egne ben. Giv os en chance for at klare tingene selv og lad os få nogle ”hug” ind imellem.

Martin Thing

Formand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning

- Vi ser rigtig mange elever, der bliver mere og mere pressede og oplever slet ikke den samme dovenskab, der kommer til udtryk i debatten. For mig virker det, som om den ældre generation bare synes, at alt var bedre i gamle dage.

- Jeg synes også, man fra politisk hold prøver at styre de unge og ikke tør stole på, at vi kan tænke selv. Det gælder bl.a. på uddannelsesområdet, hvor vi ville lære meget mere, hvis vi også fik plads til at træffe forkerte valg en gang imellem.

- Det er ikke kun forældrene, der skal slippe curlingkosten, det er også samfundet som helhed.

Povl Christian-Jensen

Chefkonsulent i Dansk Arbejdsgiverforening

- Jeg ved ikke om I (de unge, red.) er mere dovne, men I kan være svære at fastholde. Det der med at være i nuet og forstå, hvad det er, der sker, det synes jeg ikke var det samme problem, da jeg var i jeres alder. Og det påvirker også jeres evne til at passe et arbejde.

- De unge skal gøre sig arbejdsparate, så de lærer enkle ting som at møde til tiden og tage imod beskeder. Samtidig skal de kunne passe et studie. Det er ikke enten eller. Det er både og.

- Selvfølgelig vil vi gerne vore børn det bedste. Men det er at gøre dem en bjørnetjeneste, hvis man fx møder op til barnets jobsamtale. På et tidspunkt må ungerne gøre deres egne erfaringer.

- Kort sagt må rådet til forældrene være: Slip nu de unge, og lad dem samle deres egne erfaringer.

Lars Dyrstrøm

Indehaver af Dyrstrøm VVS

- I mit firma har jeg også prøvet at have unge ansatte, der mente, det var nok bare at sende en sms, når de ikke havde lyst til at tage på arbejde. Men samtidig ville jeg aldrig undvære at have lærlinge, for de beriger vores virksomhed med nye idéer og input.

- De sociale medier fylder rigtig meget hos de unge, også i arbejdstiden. Men på den anden side, var det et langt stykke hen ad vejen det samme, da jeg selv var ung. Dengang læste vi bare aviser i stedet.