Folkemøde: Større fleksibilitet på lønsedlen

Niels Jørgen Hansen, adm. direktør i TEKNIQ, mødtes med bl.a. næstformand i Blik og Rørarbejderforbundet, Henrik W. Petersen og forbundsformand i Dansk El-Forbund, Jørgen Juul Rasmussen.

Fremtidens lønsystemer var til debat på andendagen af årets Folkemøde på Bornholm, hvor TEKNIQ advarede om, at fastlåste systemer i sidste ende kan komme til at koste arbejdspladser.

- Det hedeste ønske for os på lønområdet er, at virksomhederne kan aflønne deres ansatte på måder, der gør virksomhederne så attraktive som muligt for både kunder og medarbejdere. Det skal ske ved hjælp af et fleksibelt lønsystem, der giver mulighed for at belønne de medarbejdere, som tager et større ansvar og opbygger nye kompetencer. Uden denne fleksibilitet vil virksomhederne tabe både konkurrenceevne og arbejdspladser.

Sådan lød budskabet fra Niels Jørgen Hansen, adm. direktør i TEKNIQ, da fremtidens lønsystemer var på dagsordenen under andendagen ved Folkemødet i Allinge på Bornholm. Her mødtes arbejdsgiverorganisationer og fagforeninger til en debat, hvor kodeordet blev netop ”fleksibilitet”.

- Det bedste lønsystem må være et, både arbejdsgivere og -tagere er enige om. Det er indlysende nødvendigt, at akkordsystemet bliver justeret kontinuerligt. Derfor er vi også gået i gang med en proces sammen med TEKNIQ, som forhåbentlig vil give resultater, når vi inden længe skal forhandle nye overenskomster, vurderede næstformand i Blik og Rørarbejderforbundet, Henrik W. Petersen.

Bedre samarbejde på tværs af fag

Fra TEKNIQs side blev det flere gange under debatten understreget, at fremtidens lønsystem skal give bedre muligheder for, at de enkelte virksomheder og deres medarbejdere kan indgå fleksible lønaftaler, der passer til den virkelighed, virksomheden opererer i.

- Samtidig mangler vi at skabe et fundament, der styrker mulighederne for at samarbejde på tværs af fagene, sagde Niels Jørgen Hansen.

Det ønske blev imødekommet af Jørgen Juul Rasmussen, forbundsformand for Dansk El-Forbund.

- Hvis produktiviteten skal op, er det ikke svendene, der skal arbejde hurtigere. I stedet er det nødvendigt, at samarbejdet bliver meget bedre ude på byggepladserne, konstaterede han.

Se hele debatten: