Charlotte Ketelsen

Souschef, advokat (L)

cke@tekniq.dk

Håndværkere snubler på jobbet

Hvert år kommer 1.600 danskere alvorligt til skade på jobbet, fordi de falder, glider eller snubler, viser en ny opgørelse fra Arbejdstilsynet. Bygge- og anlægsbranchen ligger som nummer to på den uheldige rangliste over snubleulykker, kun overgået af kontorbranchen.

Og det overrasker ikke arbejdsmiljøkonsulent og souschef hos TEKNIQ, Charlotte Ketelsen:

– Det er en gammel nyhed, for fald og snublen på grund af manglende oprydning og organisering af arbejdet – altså rod – har længe har været kendt som et typisk risikoområde inden for både el- og vvs-branchen. Derfor et det også et af de 10 fokuspunkter i håndbogen ”Gør det nu sikkert”, som vi har lavet i samarbejde med Dansk El-Forbund, fortæller hun.

Arbejdstilsynet har udarbejdet materiale med gode råd om, hvordan ulykkerne på arbejdspladsen kan forebygges i forbindelse med kampagnen ”Stop snubleulykker”.

– Vi møder desværre ofte den holdning, at snubleulykker er banale og noget, man ikke kan gøre noget ved. Men der er ofte et mønster i, hvad der sker, når det går galt. Derfor er det også muligt at forebygge mange af disse ulykker. Ofte handler det om små ændringer i det daglige. For eksempel at rydde op på gulve, undgå at løbe og sikre, at der er jævnt, der hvor man færdes, siger kontorchef i Arbejdstilsynet, Bent Horn Andersen.

Find håndbogen ”Gør det nu sikkert” på Arbejdsmiljøportalen (kræver login)

Læs mere hos Arbejdstilsynet