Bjørn Hove

Bjørn Hove, konsulent

bho@tekniq.dk

Akademikerkorpset hjælper installatører

Med hjælp fra Akademikerkorpset kan installationsvirksomhederne få input til at løse virksomhedens udfordringer. Frederiksberg VVS har fået inspiration til at minimere antallet af fejlbehæftede arbejdssedler.

I efteråret fik Akademikerkorpset debut i installationsbranchen. Korpset er en gruppe akademikere, som helt gratis kigger på en udfordring i installationsvirksomheden og kommer med gode idéer og forslag til forbedringer. Tanken er, at akademikerne skal komme tættere på den praktiske hverdag i virksomhederne, mens virksomhederne nyder godt af et skud akademisk viden.

Akademikerkorpset, der er dannet af revisions- og konsulenthuset Timegruppen, består af kandidatstuderende med en bred og dyb viden inden for alle erhvervsøkonomiske områder. De kan for eksempel bidrage med nye idéer og forslag til, hvordan du styrker virksomhedens salg og kunderelationer, forbedrer brugen af IT, optimerer virksomhedens logistik- og kørselsplanlægning, øger produktiviteten eller forbedrer indtjeningen.

– Akademikerne kommer med friske øjne, ser på en udfordring for din virksomhed, som du definerer, og kommer så med skarpe forslag til forbedringer. Det koster ikke andet end tid, og tilbagemeldingerne fra de deltagende installatører har kun været positive. Derfor vil vi gerne have endnu flere til at gøre brug af tilbuddet, siger udviklingskonsulent Bjørn Hove fra TEKNIQ.

Han planlægger derfor i samarbejde med Timegruppen at holde en række infomøder om korpset i maj, hvor parterne fortæller om fordelen ved at tage en gruppe akademikere ind.

Positive virksomheder

14 installationsvirksomheder har gjort brug af tilbuddet om et besøg fra Akademikerkorpset. En af virksomhederne er Frederiksberg VVS. Virksomheden hørte om korpset ved et informationsmøde hos TEKNIQ og syntes, det lød spændende.

– Det har bestemt været en positiv oplevelse, siger overmontør Michael Bottelet fra Frederiksberg VVS.

Frederiksberg VVS hentede fire akademikere ind. Opgaven lød på at frigøre arbejdstid i overmontør Michael Bottelets arbejdsdag, der er præget af, at han som ansvarlig for virksomhedens servicearbejde tager imod 80 procent af telefonopkaldene.

Akademikerne tog et møde med Michael Bottelet og observerede tre timer af hans arbejdsdag. Efter et par uger landede en rapport på seks sider på Michael Bottelets bord, og den blev suppleret af et opfølgende møde.

Akademikernes råd var blandt andet at få to skærme i stedet for én, så Michael Bottelet let kan overskue sine mange åbne programmer. Derudover gælder det om at indføre nogle timer om dagen, hvor han ikke tager telefonen. Mere avanceret anbefalede akademikerne også at indføre faste koder på arbejdssedler, så de bliver lettere at udfylde. Dermed kan det undgås, at Michael Bottelet som i dag skal bruge tid på at sende fejlbehæftede arbejdssedler retur. Også en form for gulerodsordning, når svendene afleverer fejlfrie arbejdssedler, blev diskuteret.

– Nogle idéer implementerer vi. Nogle gør vi ikke. Men uanset hvad er det en stor fordel for håndværkere, der jo sjældent er uddannet inden for kontoropgaver, at få input ude fra til at optimere og effektivisere dagligdagen, lyder det fra Michael Bottelet.

Et succesfuld samarbejde kræver efter hans mening, at virksomheden afsætter den fornødne mængde tid til et første møde, læsning af rapporten og gensidig refleksion over konklusionerne. Samtidig gælder det om at være åben og villig til at lytte, mener Michael Bottelet.

Friske øjne

Det er Laura Marie Holdrup helt enig i. Hun studerer organisation, innovation og iværksætteri på CBS og var en af de tre akademikere, som besøgte Frederiksberg VVS.

– Det er helt afgørende, at vi er gode til at spørge ind til hinanden og finde fælles udgangspunkter, vi kan arbejde videre med. Vi kommer med friske øjne og kan stille de spørgsmål, der måske virker banale, men får virksomheden til at overveje tingene, siger hun.

Hos Frederiksberg VVS var det især udfyldningen af arbejdssedler, der kom til at fylde meget. Her skulle akademikerne lære at forstå håndværkernes måde at tale med hinanden på.

– Det var rigtig spændende, og begge parter rykkede sig. Jeg er generelt meget begejstret for Akademikerkorpset. Vi får praktisk erfaring og ser, hvordan vi kan bruge vores viden og teorier. Og så lærer vi at formidle den fornuftigt, så en virksomhed kan bruge forslagene praktisk i dagligdagen, siger Laura Maria Holdrup.

Fyraftensmøder

TEKNIQ og TimeGruppen holder to orienteringsmøder, hvor du kan høre meget mere om Akademikerkorpset, og hvordan initiativet kan skabe værdi for din virksomhed.

De finder sted: