Lasse Andersen

Redaktør

lan@tekniq.dk

Hårdt arbejde giver frihed

For vvs-installatør Benjamin Vest har der været rigeligt med fart på, siden han i sommeren 2014 gik selvstændig med firmaet Vest VVS. Efter et par måneder blev vennen og den tidligere kollega Mike Villadsen partner, og de to drøner videre derudad med ordrebogen fuld og en drøm om at holde fri om fredagen.

– Glæden ved det hele. Dét er det bedste ved at være selvstændig.

Svaret falder prompte fra Mike Villadsen, 38 år, der er den ene halvdel af ejerteamet hos Vest VVS i Dragør. Hans makker, Benjamin Vest på 35 år, nikker. Glæden, ja, og friheden til selv at kunne bestemme.

– Altså, det er klart, at der ikke er nogen af os, der lige smutter tre uger til Brasilien. Men hvis Mike vil til Barcelona og se Formel 1, eller jeg har lyst til tage en fridag og blive tatoveret lidt, jamen så kan vi bare gøre det. Vi skal ikke spørge nogen om lov. Den der frihed… Ja, nu arbejder vi godt nok mange timer, men det er vores egen frihed, siger Benjamin Vest.

Det med de mange timer er ikke nogen løgn. Den succes, de to har opnået på knap et par år, kommer man bogstaveligt talt ikke sovende til. Oftest starter dagen ved 6-tiden og slutter først klokken ”kvart i kvalme” om aftenen, som Benjamin Vest udtrykker det.

Men når pengene ruller ind på kontoen, revisoren siger ”Det ser godt ud, det her”, og de to kan se drømmen vokse med flere ansatte, fem kassevogne og et nyt værksted/lager i Hvidovre, så er det hver en time værd. Også selvom man indimellem rammer muren, når man kører med 280 km/t nærmest i døgndrift.

– Det giver mening, når man investerer tiden og så kan se, at det bærer frugt. Og det er dét, der hjælper en igennem, når man er lidt nede, lyder det fra Benjamin Vest.

Kvalificeret arbejdskraft

Som nystartet er det sin sag at sige nej til kunderne. Og Vest VVS vil da også helst sige ja. Men det er en udfordring at få kvalificeret personale – og at holde fast på dem, man har.

– Du får ikke nogen gode nye, medmindre du henter dem fra et andet sted. Og det er vigtigt med trygge rammer og favorable vilkår i den ene eller den anden retning for at holde på folk – om det så er en sundhedsforsikring, mere i pension eller noget andet, der har værdi for folk.

Vest VVS har lige nu fire svende og to lærlinge. Ved at uddanne lærlinge håber firmaet at kunne bidrage til, at der kommer flere dygtige medarbejdere på arbejdsmarkedet. De fireårige kontrakter er en måde at styrke den gensidige forpligtelse på. For kan der skaffes medarbejdere nok - ja, så kan det måske betyde opfyldelsen af en gammel drøm for de to herrer: At holde fri om fredagen.

Læs resten af interviewet i Dansk VVS 5

Vest VVS

Nystartet

I en ny interviewserie taler Dansk VVS med installatører, der netop har startet virksomhed i branchen. Hvad er udfordringerne, hvad er deres mål, og hvad drømmer de om?