Niels Jørgen Hansen

Simon O. Rasmussen

Underdirektør

sra@tekniq.dk

Solceller får massiv politisk opbakning

På TEKNIQs og Dansk Solcelleforenings konference stod det klart, at der er politisk enighed om, at solcellerne fremover fylder meget mere i den danske energipolitik.

Solcellekonference 2016

Ordførerne Jens Joel, Mikkel Dencker (stående), Christian Poll og Søren Egge Rasmussen på besøg i TEKNIQ Huset til konference om solceller.

Tværs over det politiske spektrum er der enighed. Solcellerne fylder for lidt i dansk energipolitik. Venstre, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Alternativet og Enhedslisten vil have flere solceller, fremgik det af indlæg fra energiministeren og fire ordførere på TEKNIQ og Dansk Solcelleforenings konference Sæt Solcellerne Fri den 4. november.

- De 800 MW solceller, vi har i dag, skal blive til mange flere, fortalte energiminister Lars Christian Lilleholt (V) på TEKNIQs og Dansk Solcelleforenings fælles konference, Sæt Solcellerne Fri.

Ministeren var konferencens hovedtaler og blev bakket op af både Socialdemokraternes og Dansk Folkepartis energiordførere, Jens Joel (S) og Mikkel Dencker (DF), som begge tilhører forligskredsen bag det nuværende energiforlig.

- I Dansk Folkeparti ser vi meget gerne en ligestilling af de forskellige energiformer. Jeg ser gerne, at man laver udbud, hvor den energi, som levere grøn omstilling til den laveste pris, vinder. Jeg tror, markedsudviklingen vil bringe prisen ned, så den grønne strøm automatisk bliver den foretrukne, siger Mikkel Dencker.

Socialdemokraterne mener, at man ikke kan sætte energiformerne helt fri. Der er fortsat brug for at regulere energiformerne, der de skal supplere hinanden, lød det fra Jens Joel. Men ellers var han enig med DF.

- Vi vidste ikke, hvor billige solcellerne ville blive. Prisen er faldet meget hurtigere, end vi fik at vide, da vi indgik energiforliget. Der må nu være bred enighed om, at i næste energiforlig fylder solcellerne markant mere, siger Jens Joel.

Også Alternativet og Enhedslisten vil have flere solceller som supplement til strømmen fra vindmøllerne.

I dag udgør solcellestrømmen 1 til 2 procent af energien i Danmark. Forskere taler om, at 20 procent af den grønne strøm skal komme fra solceller. Men det er måske slet ikke nok.

- Vi skal måske højere end 20 procent solcellestrøm, hvis vi tager muligheden for at opbevare strøm i fx brint med i løsningen. Vi har tagflader nok og marker, som både kan bruges til solceller og græsning med får eller høns, som kan gå under panelerne, mener Enhedslistens energiordfører Søren Egge Rasmussen.

Også Alternativets energiordfører Christian Poll bakkede op.

- Vi er de nye i klassen og derfor ikke med i energiforliget. Men vi forsøger at komme med mange gode ideer. En af dem er, at man kan give tilskud baseret på den internationale markedspris på de forskellige former for strøm, fortæller Christian Poll.

På konferencen fremlagde TEKNIQs adm. direktør Niels Jørgen Hansen et udspil til en langsigtet, national strategi for solceller.

Målet for TEKNIQ er en langsigtet løsning, hvor branchen, erhvervslivet og forbrugerne ved, hvad man kan forvente.

Samtlige tilstedeværende politikere bakkede op om, at det skal være slut med kortsigtet politik og de mange stop-and-go-indgreb, solcelleområdet har oplevet i de seneste mange år.

- Det er nogle meget positive tilkendegivelser, vi har modtaget. Dem skal der nu arbejdes videre med, så vi kan få mere grøn omstilling for pengene, siger Niels Jørgen Hansen, TEKNIQ.