Niels Jørgen Hansen

Adm. direktør

njh@tekniq.dk

Elbranchen er klar til den digitale fremtid

Debatindlæg af Jørgen Juul Rasmussen, formand for Dansk El-Forbund, og Niels Jørgen Hansen, adm. direktør i TEKNIQ Installatørernes Organisation.

Debatindlægget er bragt i Jyllands-Posten den 14. oktober 2016

I skakten bag elektrikeren er kabeltrækningen i fuld gang. Men arbejderne skal ikke have hverken løn eller kaffepause: De er dronestyrede robotter.

For øjnene af elektrikeren projicerer en anden robot et 3D-billede af bygningens føringsveje op på en mur. Hvordan forbinder vi bedst sensorerne med LED-lamperne? Elektrikeren tager beslutningen, og robotterne går i gang med det manuelle arbejde.

Sådan ser en arbejdsdag ud i elbranchen i 2035 ifølge en rapport lavet af installatørernes organisation TEKNIQ og fagforbundet Dansk El-Forbund. Rapporten beskriver, at hvert tredje job i byggebranchen i 2035 vil være overtaget af robotter, 3D-printere laver bygningers skal på 24 timer, og en af elektrikernes mest efterspurgte evner vil være styring af robotter.

Baggrunden for rapporten er et fælles ønske om at levere kvantespring i elbranchens produktivitet. Og elbranchens vej er en model for resten af samfundet.
Danmark er nemlig i en historisk produktivitetskrise. Det viser regeringens økonomiske redegørelse fra maj 2016. Vi skal forny os og levere varer og services hurtigere og bedre. Ellers har vi en ubehageligt perfekt opskrift på vedvarende lav vækst resulterende i færre penge til alt det gode, vi gerne vil privat og som samfund.

Elbranchen er fremtidssikret og klar til en digital produktivitetsrevolution af flere grunde. For det første ligger det i elbranchens DNA at tage de nye teknologier til sig og se mulighederne. For det andet har elbranchen altid set uddannelse som et uomgåeligt krav, og for det tredje er der et nært og frugtbart samarbejde mellem branchens parter: TEKNIQ og Dansk El-Forbund. Vi gør fælles sag for at øge produktiviteten og sikre, at både arbejdsgiver og arbejdstager får gavn af udviklingen.

Det hele begyndte, da vi sammen formulerede ”Elbranchen Vision 2022.” Formålet var fælles retning og fælles initiativer. Hvilke konkrete resultater høster vi?

Mange brancher udnytter ikke mulighederne og tænker ny teknologi ind i rammerne. Dermed mister arbejdsgiverne lyst til at investere i udvikling. I elbranchen har vi sammen lavet et nyt akkordsystem, EBA, der åbner op for brug af ny teknologi – selv den, vi ikke kender endnu. Dermed sikrer vi, at investerer arbejdsgiverne i moderne og tidsbesparende teknologi, så kan både elektrikeren og virksomheden få del i gevinsten.

Vi har udviklet en helt ny og højteknologisk uddannelse. Med den er elektrikerne klar til fremtidens arbejdsmarked, når robotter og kunstig intelligens kommer. Der bliver mindre behov for simpel kabeltrækkerkraft, men til gengæld større efterspørgsel efter dem, der kan noget mere inden for det digitale. Og uddannelsen gør elektrikerne klar til både nutid og fremtid: Med data og netværk sørger de for, du kan se Netflix. Med styring og regulering holder elektrikerne Carlsbergs produktionslinjer kørende. Og med bygningsautomatik har den grønne og energibesparende bygning det perfekte lys med energi fra solceller.

Elektrikere og installatører vil hånd i hånd fortsætte med at øge produktiviteten og sammen høste gevinsterne. Det er en model, både arbejdsgivere, lønmodtagere og samfundet nyder godt af. Og det er en model, vi håber vil inspirere andre brancher. Danmark har brug for det.