Nicolai Siegumfeldt

Chefkonsulent

nsi@tekniq.dk

Produktivitet er branchens brændende platform

En tegnefilm, et radioprogram og en pjece fyldt med inspirerende eksempler fra branchen. Det er nogle af de tiltag, TEKNIQ har sat i søen for at fremme installationsvirksomhedernes produktivitet i en virkelighed med benhård konkurrence og lynhurtig teknologisk udvikling.

TEKNIQ sætter med en række initiativer fokus på branchens produktivitet. Det bunder i et todelt ønske om dels at styrke produktiviteten i branchens virksomheder og dels at tydeliggøre over for omverdenen, hvad branchen står for og den værdi, den yder til samfundet.

Og det er vigtigere end nogensinde, fortæller chefkonsulent i TEKNIQ Nicolai Siegumfeldt. Den teknologiske udvikling går hele tiden hurtigere, og installatørerne skal være konkurrencedygtige og på vagt for ikke at blive overhalet indenom af udenlandske virksomheder og andre brancher.

– Konkurrencen bliver hele tiden skærpet – både blandt virksomhederne og fagene imellem. For eksempel laver tømreren nu tagrender, og jord- og betonarbejderen udfører fjernvarmeopgaver, som traditionelt har været installatørernes område. Derfor skal vi både styrke produktiviteten inden for det, vi laver, og tænke nyt, konstaterer Nicolai Siegumfeldt.

Fra Vision 2022 til nu

Der er mange veje til øget produktivitet. Nogle går gennem konkrete ting som for eksempel teknologi, mens andre har at gøre med blødere områder som ledelse og samarbejde. TEKNIQ har udarbejdet en række forskellige produkter, der forsøger at nå hele vejen rundt.

Produktivitet blev for alvor sat på dagsordenen med branchens udviklings- og strategirapport Vision 2022, hvor det blev sat som mål at øge branchens produktivitet. I forlængelse af visionen blev der sat særligt fokus på produktivitet i entreprisen, og sammen med Dansk El-Forbund udgav TEKNIQ rapporten Fra ’os og dem’ til ’vi’, som er udarbejdet på tværs af fag og i dialog og samarbejde mellem arbejdsgivere og arbejdstagere.

Med blikket rettet mod fremtiden blev en anden rapport - Teknologi og fremtidens byggeplads – udarbejdet. Den skildrer de teknologiske muligheder, og hvordan installatørernes arbejdsliv måske ser ud i år 2035. Rapporten er efterfølgende lavet om til et radioprogram, som er er produceret af Anders Høgh Nissen, der er kendt fra DR’s Harddisken.

Ud over rapporter og radioprogram har TEKNIQ udviklet Produktivitetsmåleren, som er et simpelt og brugervenligt værktøj, som den enkelte virksomhedsejer kan bruge til at måle, hvordan virksomheden klarer sig på seks forskellige områder, der har betydning for produktiviteten.

Nyeste skud på stammen er publikationen ”Styrk produktiviteten i din virksomhed – 8 eksempler til inspiration”, hvor TEKNIQ har samlet en række eksempler til inspiration for branchens virksomheder. Historierne spænder bredt og dækker mange forskellige veje til øget produktivitet, og casene er beskrevet så nøje, at det skulle være muligt at overføre de gode ideer til sin egen virksomhed.

For at gøre opmærksom på branchens betydning, er der desuden lavet to korte tegnefilm, som illustrerer henholdsvis el- og vvs-branchens betydning for samfundet. De bliver blandt andet vist på TEKNIQs sociale medier.

Læs resten af artiklen i Electra