Kim Koch

Konsulent og advokat

kko@tekniq.dk

Skylder vi feriepenge?

En medlemsvirksomhed spørger TEKNIQ til råds angående en tidligere medarbejder, som mener at have restferiepenge fra optjeningsåret 2015 til gode. Læs spørgsmål og svar her.

Spørgsmål

Vi er blevet kontaktet af en tidligere medarbejder, som fortæller, at han har modtaget et brev fra Feriepengeinfo om, at han har restferiepenge fra optjeningsåret 2015 til gode.

Vi har dog udbetalt alle feriepengene til ham i forbindelse med hans afholdelse af ferie, og han har efter vores oplysninger ikke yderligere feriepenge til gode. Hvad kan forklaringen være?

Svar

Jeg gætter på, at I benytter et lønsystem, hvor der bliver indberettet til Arbejdsgivernes Centrale Ferieregister (ACF) manuelt, og at feriekort bliver udstedt manuelt, så medarbejderen modtager det via e-mail eller på papir.

Hvis det er fremgangsmåden bliver ACF ikke automatisk opmærksom på udbetalingen, når en medarbejder har anmodet om feriegodtgørelse, og I udbetaler pengene. I skal derfor huske at nedskrive feriegodtgørelsessaldoen manuelt hos ACF.

Benytter man derimod muligheden for automatisk indberetning og udstedelse af feriekort til e-Boks, undgås disse problemer. Det skyldes, at medarbejderen kan anmode om feriegodtgørelse direkte via e-Boks, hvor han eller hun anfører, hvor mange feriedage, der afholdes. Når medarbejderen sender svaret/anmodningen tilbage, vil der udover at blive sendt en besked til virksomheden om, at medarbejderen har sendt en anmodning om feriegodtgørelse, også blive genereret en nedskrivningsfil i ACF. Når udbetalingen af feriegodtgørelsen til medarbejderen efterfølgende er blevet indberettet, vil systemet derefter sørge for, at saldoen er nedskrevet. Spørg jeres lønbureau eller udbyder af lønstyringssystem om I kan indberette elektronisk og udstede feriekort til e-Boks, hvis I er i tvivl.

Det er vigtigt, at I husker at nedskrive saldoen manuelt, da I ellers vil blive opkrævet feriegodtgørelsen af Arbejdsmarkedets Feriefond. De opkræver nemlig uafhentede feriepenge i løbet af efteråret, og I risikerer derfor at betale feriegodtgørelsen to gange.

Kim Koch, advokat og konsulent