Virtual Reality og robotter indtager årets vvs-messe

Når Skandinaviens største VVS-messe bliver afholdt i Odense Congress Center den 26. til 28. april, vil 205 udstillere og 12 oplægsholdere forsøge at klæde gæsterne på til branchens fremtidige udfordringer. “Det er vores mål at give installatørerne værktøjerne til at få flere penge på bundlinjen”, lyder det fra messechefen.

Af Andreas Ebbesen Jensen

Den 26. til 28. april åbner Odense Congress Center dørene til årets VVS-messe. Og interessen for den 13. udgave af fagmessen har aldrig været større. Allerede et halvt år før åbningen af VVS’17 var de fire haller i det fynske kongrescenter fuldt booket af i alt 205 forskellige virksomheder og organisationer, hvilket er ny rekord.

– Vi har aldrig haft så mange antal udstillere samlet under vores tag, som vi har til VVS’17. I det hele taget tegner VVS’17 til at blive en stor succes, siger messechef Michael Helm.

Da den forrige VVS-messe løb af stablen i 2015, satte den ny besøgsrekord med mere end 8300 gæster. Og det tal håber messechefen at forbedre i år.

– Hos os har vi også en ambition om, at VVS’17 skal fortsætte den positive udvikling, så vi går selvfølgelig efter at slå rekorden, siger Michael Helm.

Robotter lurer i krystalkuglen

Det store antal udstillere på årets messe, som blandt andet tæller 58 nye ansigter, betyder, at Energiens Torv i hal B er droppet til fordel for et nyt konferenceområde, der sætter større fokus på faglighed frem for produktsalg. Og netop fagligheden er i højsædet på VVS’17, der forsøger at klæde VVS-branchen på til fremtidens udfordringer under temaet “Den moderne installatør”.

– Oplægsholderne vil kigge dybt i krystalkuglen og forsøge at give de besøgende brugbar viden med hjem om blandt andet digitalisering, energibesparelser og robotter i VVS-branchen, fortæller Michael Helm.

I alt 12 forskellige branchefolk skal holde oplæg på årets messe. På åbningsdagen den 26. april holder TEKNIQ-konsulent Bjørn Hove oplægget ”Hæv produktiviteten og tjen penge”. Dagen efter holder Morten Svensson, der er partner i BDO en workshop om ”Den gode forretning”. Og på VVS-messens sidste dag fortæller Tom Togsverd, formand for innovationsnetværket RoboCluster, hvorfor vi ikke skal frygte robotterne på arbejdspladsen, men snarere tage imod dem med åbne arme.

– Der eksisterer jo en generel frygt for, at robotterne kommer og stjæler vores arbejde. Men virkeligheden er, at robotterne sandsynligvis blot kommer til at overtage det arbejde, som ikke er særlig attraktivt for os. På årets VVS-messe forsøger vi at komme med en positive vinkel på den udvikling, fortæller Michael Helm.

Netop den positive attitude i forhold til forandringerne i branchen er en gennemgående tråd i årets oplæg. Det handler om at se de nye teknologier som en ven og ikke en fjende, der har potentiale til at øge omsætningen i virksomhederne, forklarer Michael Helm.

– I bund og grund har alle oplæggene det samme formål: at anskueliggøre, hvordan installatørerne får en mere sund og succesfuld forretning. Det er vores mål at give installatørerne værktøjerne til at få flere penge på bundlinjen i fremtiden”, siger han.

Jubilæum fejres med Virtual Reality

Danmarks største VVS-grossist, Brødrene Dahl, er vanen tro også at finde på årets messe i Odense, og virksomheden ser frem til at møde deres kunder ansigt til ansigt.

– Vores deltagelse i messen bliver startskuddet på virksomhedens 150 års jubilæum, som vi fejrer i år. Temaet for vores jubilæum er netop det gode samarbejde med kunden, og messen er en glimrende anledning til at skabe en god dialog med vores kunder på, siger Christian Egemose Agger, der er e-handels- og marketingdirektør hos Brødrene Dahl.

I forlængelse af årets tema “Den moderne installatør” sætter Brødrene Dahl fokus på de nyeste teknologier i branchen. Derfor kan man i år få mulighed for at iføre sig 3D-briller og prøve kræfter med Virtual Reality ved deres stand.

Computerspillet går ud på at samarbejde om at samle nogle rør så hurtigt som muligt, og Christian Egemose Agger håber, at spillet kan være med til at kickstarte en diskussion om den rolle, Virtual Reality får for branchen i fremtiden.

– Hos Airbus er Virtual Reality allerede blevet et instrument, som serviceteknikerne bruger i deres arbejde, og vi er overbeviste om, at Virtual Reality også kommer til at blive en del af arbejdsgangene herhjemme. Vi forestiller os, at det meget snart bliver muligt for installatørerne at downloade installationsvejledninger eller tekniske vejledninger og få dem vist digitalt gennem 3D-briller. På den måde bliver Virtual Reality et hjælpemiddel, der giver installatørerne mulighed for altid at have alle oplysninger lige ved hånden, siger Christian Egemose Agger.

VVS-messe slår Google

Med 205 udstillere, masser af nye produkter og en bred vifte af faglige oplæg og workshops, ønsker Brødrene Dahl også at give gæsterne på årets VVS-messe et tiltrængt, humoristisk pusterum. Derfor kan besøgende i år få sig et godt grin med stand-up komikerne Uffe Holm, Per Vers og Thomas Hartmann, når de indtager scenen ved Brødrene Dahls stand den 26., 27. og 28. april.

Salg af nye produkter fylder nærmest ingenting for Danmarks største vvs-grossist på årets messe. I stedet er fokus lagt på at give kunderne en mindeværdig oplevelse, forklarer Christian Egemose Agger.

– Tiden er ved at løbe fra de gammeldags messer, hvor man stillede sig op og oplyste om de nyeste produkter. Vores erfaring fra messen i 2015 siger, at folk kun møder op, hvis de føler, at de får noget værdi ud af besøget. I dagligdagen omhandler dialogen med kunden ofte praktiske ting, og vi håber, at messen giver os mulighed for at løfte dialogen og starte nogle interessante diskussioner, forklarer Christian Egemose Agger.

Den betragtning er messechef Michael Helm enig i.

– Vores styrke som messe er at få folk til at mødes ansigt til ansigt. Det fysiske møde er stadigvæk enormt vigtigt, og det kan altså noget, som Google ikke kan. Det giver plads til både inspiration og diskussion, siger han.

Fakta

• VVS’17 afholdes i Odense Congress Center den 26. til 28. april og arrangeres i samarbejde med brancheorganisationen Veltek.
  • VVS-messen er Skandinaviens største fagmesse inden for vand, varme, sanitet, ventilation og indeklima.
  • 205 virksomheder og organisationer udstillere på årets messe, hvilket er rekord.
  • 12 branchefolk holder oplæg om alt fra robotter, digitalisering og grøn energi.

Artiklen har tidligere været trykt i Dansk VVS 4