Tina Voldby

Underdirektør

tvo@tekniq.dk

2012 8283

Giv husejere en grøn gulerod

Debatindlæg bragt i Børsen 2. august 2017.

af Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ

Et af sommerens varme emner har - udover den manglende sommervarme - været BoligJobordningen. Dansk Erhverv slog i går i Børsen til lyd for, at ordningen skal drejes væk fra håndværksydelser og over til serviceydelser for at undgå overophedning i byggeriet. Men argumentet holder ikke. Oprindeligt var ordningen tænkt som en håndsrækning til byggeriet, men i de seneste to udgaver har ordningen fået et andet sigte, og det er ikke at skabe aktivitet og vækst i byggeriet, rengøringsbranchen eller andre særlige brancher - men at fremme den grønne omstilling.

Vi bliver nødt til at se i øjnene, at den grønne tankegang ikke kommer af sig selv. Den skal hjælpes på vej. Og når valget står mellem et nyt flot køkken eller en halvt skjult varmepumpe, så vil de fleste af os nok desværre være tilbøjelig til at vælge det første. Der er derfor brug for en økonomisk gulerod til boligejerne. Potentialet er enormt, og det skal vi forstå at udnytte.

Det er helt nødvendigt. For omkring 40 procent af det samlede energiforbrug i Danmark kommer fra bygninger. Hvis Danmark skal opfylde sin andel af det europæiske klimamål for 2030, bliver vi nødt til at sætte mere turbo på at energieffektivisere vores bygninger og herunder også de private boliger.

Om det skal være i form af en BoligJobordning eller anden løsning, som for eksempel kunne indgå i de kommende drøftelser af Energispareordningen, er underordnet. Det afgørende er, at boligejerne også i fremtiden oplever, at der er et økonomisk incitament til at gøre deres boliger mere grønne.