Søren Rise

Søren Rise

Chefkonsulent

sri@tekniq.dk

7741 1580

2898 8924

Facebook-kampagne promoverer VE-teknologi

Ved at ”booste” et Facebook-opslag om fordelene ved at installere en varmepumpe nåede TEKNIQ og VE Installatør ud til mere end 100.000 danskere.

Af Jesper Melgaard. Artiklen er fra Dansk VVS 2 

De sociale medier har for alvor bidt sig fast i danskernes bevidsthed og hverdag. Dermed er de digitale platforme også blevet naturlige kanaler, når potentielle kunder skal præsenteres for nye produkter og løsninger.

Facebook blev derfor taget i brug, da TEKNIQ og VE Installatør i december satte gang i en kampagne for at informere især de danske boligejerne om muligheden for at bruge varmepumper til at opvarme deres hjem. Kampagnen bestod i al sin enkelthed af et Facebook-opslag, som blev ”boostet”, hvilket betyder, at Facebook mod betaling sørger for, at opslaget vises frem for en udvalgt skare af brugere – i dette tilfælde primært private boligejere. 

Resultatet var overvældende. På blot 14 dage blev opslaget præsenteret for godt 117.000 personer, ”liket” af 816 brugere og kommenteret 147 gange. 

– Først og fremmest så viser det, at danskerne har en stor interesse for både varmepumper og VE-løsninger generelt. Samtidig er vi imponerede over den konstruktive debat, der hurtigt udviklede sig både mellem boligejerne indbyrdes og med indspark fra flere installatører, siger Søren Rise, som er chefkonsulent hos TEKNIQ.

Et godt udgangspunkt

På baggrund af erfaringerne fra Facebook-kampagnen vurderer Søren Rise, at de sociale medier også i andre tilfælde kan være et godt udgangspunkt for installatørerne.

– Det er i hvert fald et godt sted at starte, hvis man som installatør har brug for en effektiv platform for sin markedsføring af eksempelvis VE-løsninger, samtidig med at man kan komme i direkte dialog med sine kunder, siger han og uddyber:

– Det kan naturligvis ikke undgås, at der også kommer kommentarer af den mindre konstruktive slags, men de udgør et lille mindretal, så længe man bare selv holder en sober tone.

TEKNIQ planlægger også i 2017 at gennemføre en række lignende Facebook-kampagner, som vil fokusere på forskellige former for VE-teknologier – lige fra solceller til biobrændsel.

Fakta: Udgangspunkt for og resultater af kampagnen

  • Ét Facebook-opslag blev boostet og nåede på 17 dage ud til 117.331 personer (primært private boligejere).
  • Brugerne blev udvalgt ud fra disse interesser: Varme, boligfornyelse, vedvarende energi, bolig eller varmepumpe.
  • Det gav 1.881 klik videre til VE Installatørens hjemmeside.
  • 816 brugere ”likede” opslaget.
  • Der var 147 kommentarer til opslaget, som blev delt 119 gange.

Fakta om VE Installatør

  • VE Installatør er en VE-godkendelsesordning, der er frivillig og omfatter solceller, solvarme, varmepumper og solceller.
  • Autoriserede installatører, der tager uddannelsen til VE-installatør, er de eneste, som må markedsføre sig som VE-installationsvirksomheder.
  • Du kan få merit til VE-ordningen, hvis du allerede er VPO- eller KSO-godkendt.

Find VE Installatørs hjemmeside her

TEKNIQ er den eneste organisation med klart fokus på teknik-og installationsbranchen. Som medlem får du en lang række fordele, der er tilpasset netop dine behov.