Jesper Melgaard

Presseansvarlig

jme@tekniq.dk

Installationsbranchen også ramt af virusangreb

Det var ikke kun Mærsk, der herhjemme for en uge siden blev lagt ned af Petya-computervirussen. Også Brdr. Dahl har mærket effekten af angrebet.

For virksomheder på et digitaliseret marked kan det være både dyrt og ødelæggende, når computersystemerne bliver ramt af virusangreb som det, der den seneste uge har hærget it-systemer overalt på kloden.

I Danmark er blandt andet Mærsk blevet angrebet af den såkaldte ”Petya”-virus, men også hos vvs-grossisten Brdr. Dahl har man mærket de digitale gener.

Virksomheden har således ikke været i stand til at sende og modtage kundemails eller færdigbehandle ordrer i næsten en uge, ligesom Brdr. Dahls hjemmeside har været lukket ned.

- Vi har serviceret kunderne i vores butikker ved på god gammeldags manér at skrive deres bestillinger op, mens vi gradvist har måttet genstarte vores systemer. Heldigvis er der ikke nogen kundedata, som er blevet kompromitteret af angrebet, og vi er i dag igen begyndt at kunne ekspedere ordrer, fortæller Morten Kilden Nikolajsen, kommerciel direktør hos Brdr. Dahl.

Han forventer, at man inden for den kommende uges tid kan vende tilbage til noget, der minder om normal drift.

- Vores hjemmeside starter op i morgen i en temmelig skrabet version, men hvor det dog vil være muligt for kunderne at bestille varer og komme i kontakt med os. Vi forventer også i løbet af denne uge at kunne levere med to dages varsel og så være helt oppe i tempo igen fra næste uge, siger Morten Kilden Nikolajsen.

Han kan ikke huske nogensinde at have oplevet noget, der bare var i nærheden af sidste uges cyberangreb.

- Det er det vildeste, jeg har oplevet. Men vi er virkelig taknemmelige for den måde, kundekredsen har reageret på. De har været meget tålmodige, siger han.