Jesper Melgaard

Presseansvarlig

jme@tekniq.dk

Folkemøde ’17: Intelligente løsninger skal bygges på dialog

Der er behov for at involvere installatørerne langt tidligere i byggeprocesserne, hvis man vil have de bedst mulige og mest økonomiske intelligente løsninger. Det blev understreget, da TEKNIQ ved årets folkemøde inviterede til debat om det intelligente byggeri.

Debat om det intelligente byggeri

Intelligent byggeri er fremtiden, og i takt med at de teknologiske muligheder bliver flere, og der kommer øget fokus på klimavenlige løsninger, bør vi fremtidssikre de danske offentlige bygninger. Her kommer intelligente løsninger til at spille en central rolle.

Det var udgangspunktet, da TEKNIQ under folkemødet i Allinge på Bornholm bød indenfor til debat og quiz under ledelse af tv-værten Natasja Crone. Ud over at bede publikum om at gætte en række gadgets – lige fra en sensor, der i ældreboliger kan lægges under gulvet og registrere, hvis beboerne falder om, til et glas bornholmsk havvand, som kan bruges til nedkøling af bygninger – skulle hun også forsøge at styre det debatlystne panel.

Læs mere om folkemødet på Twitter!

Se flere billeder fra folkemødet på Facebook!

Deltagerne var:

• Mette Reissmann (S), medlem af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
  • Gyrithe Saltorp, direktør i Bygningsstyrelsen
  • Jørgen Juul Rasmusen, formand for Dansk El-Forbund
  • Henrik W. Petersen, næstformand i Blik- og Rørarbejderforbundet
  • Henrik Fugmann, formand for TEKNIQ
  • Udvalgte citater fra debatten:

Henrik Fugmann:

”Man skal fremtidssikre de offentlige byggerier ved at sørge for, at det efterfølgende er let og billigt at udvide og forny installationerne – eksempelvis ved at sørge for tilstrækkeligt med føringsveje på supersygehusene. Det kræver så til gengæld, at dem med den tekniske viden, herunder installatørerne, involveres langt tidligere i bygge- og planlægningsprocessen, end det ofte er tilfældet i dag.”

Jørgen Juul Rasmussen:

”Det gælder om, at man spørger eksperterne fra starten af – det er intelligent. Men da man planlagde alle supersygehusene, og fik her og nu-regningen, så besluttede man blandt andet at spare på klimaløsningerne – det er uintelligent.

Gyrithe Saltorp:

”Vi er pinligt klar over vigtigheden af de intelligente løsninger nu. Men teknologien har udviklet sig enormt hurtigt, og vi har ikke været opmærksomme på, hvor vigtige de tekniske installationer er. Det øver vi os rigtig meget på at ændre nu.”

Mette Reissmann:

”Det er rigtigt, at der har være nogle bump på vejen mod at skabe intelligente byggeri. Derfor er det vigtigt, at alle parter fra starten snakker om, hvordan vi finder de bedst mulige intelligente løsninger. Det er jo ærgerligt, hvis det eksempelvis altid er det klimamæssige, som spares væk på grund af økonomiske begrænsninger. Derfor skal vi finde løsninger SAMMEN med branchen.”

Henrik Fugmann:

”Selvfølgelig er der økonomiske begrænsninger, når det gælder det offentlige byggeri. Men netop derfor er der brug for, at man kigger på totaløkonomien og tænker den efterfølgende drift ind i prisen, når man overvejer kommende byggerier.”

Gyrithe Saltorp:

”Jeg mener ikke, politikerne skal komme med flere penge. Vi skal bare overveje, hvad vi bruger pengene på. Og, mine herrer, så skal det virke, når I har installeret det. Vores fælles udfordringer er, at 80 procent af manglerne på vores bygninger ligger på de tekniske installationer. Det er ved at blive bedre, men vi skal både tænke visionært og samtidig få det hele til at virke.”

Henrik W. Petersen:

”Mit ønske er, at man lytter til branchen og tænker de tekniske løsninger ind, inden man tænkte facader.”

Mette Reissmann:

”Den gode dialog kan blive endnu bedre – også på tværs af de aktører, der skaber de intelligente bygninger. Det kan godt være lidt sværere, når det gælder politikerne, der har rigtig mange interesser at tage hensyn til. Men de tal, der er kommet frem i dag omkring fordelene ved at investere i intelligente løsninger, burde kunne overbevise selv de mest talblinde.”

Debat om intelligent byggeri