Årsdag gav en forsmag på fremtiden

Der var på alle måder lagt op til fremsynet nytænkning, da TEKNIQ for første gang indbød til årsdag uden generalforsamling.

TEKNIQ Årsdag 2017

Se billeder fra dagen og læs kommentarer på Twitter og Facebook

– På traditionelle generalforsamlinger er der fokus på, hvad vi har gjort, og hvad der er sket. Men sidste år rullede TEKNIQ ud ad startbanen mod brancheorganisation 4.0. Vi afskaffede den traditionelle generalforsamling og indførte digitale valg. Årsdagen bruger vi derfor til at se fremad mod nye horisonter.

Sådan lød velkomstsalutten fra formand Henrik Fugmann, da TEKNIQ den 18. maj havde inviteret til årsdag i ”Hangaren” ved Københavns Lufthavn – for første gang uden at have følgeskab af en traditionel generalforsamling. Her blev de næsten 300 fremmødte installatører og gæster budt indenfor til en forsmag på den virkelighed, der venter branchen de kommende år – med udgangspunkt i den nye rapport, Installation 4.0.

– Det vil være de kvikke, der vinder. Og netop derfor vil vi vinde i installationsbranchen. Vi er vant til en verden, der ikke er statisk. Vi er vant til udvikling. Teknologiske nyskabelser er en del af vores DNA. Og vi er klar til spændende inspiration, så vi i 2025 har en installationsbranche 4.0, hvor vi er endnu større og mere betydningsfuld som branche, end vi er nu, sagde Henrik Fugmann.

Fortsat udvikling af overenskomster

Under årsdagen blev det også fremhævet, at installationsvirksomhederne får brug for rammer, der gør det let at forny og udvikle sig – og finde deres egne svar på de udfordringer, man som virksomhed mærker. Det gælder også fremtidens overenskomster.

– Vores overenskomster er i det væsentlige udformet i en tid, hvor vilkårene var stabile, hvor virksomhederne var meget ens, og hvor der ikke var noget ønske om, at der var den store forskel på, om en elektriker eller VVS’er arbejdede hos den ene eller anden, sagde Henrik Fugmann.

Derfor er der efter hans mening brug for mere fleksibilitet, mere rummelighed og mere differentiering, der afspejler, at både virksomhederne og medarbejderne er forskellige.

– Jeg håber, at jeg har givet et indtryk af, at vi nu ser installationsbranchen som en konstruktiv og ikke tilbageskuende branche. Derfor skal installationsbranchens organisation – TEKNIQ – også være en organisation, der ser fremad og er på forkant. Så jeg vil forsikre jer om, at vi fortsat har som mål både at være tæt på medlemmerne og at være på forkant, afsluttede Henrik Fugmann.