Tina Voldby

Underdirektør

tvo@tekniq.dk

2012 8283

Jobskabelse er en fælles opgave

Debatindlæg bragt i Børsen 18. maj 2017.

Af Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ Installatørernes Organisation

Hvordan kan virksomhederne mangle hænder, når 12.000 unge trods trepartsaftalen fra sidste år stadig mangler en praktikplads? Sådan spurgte Thomas Bernt Henriksen i gårsdagens leder. Et af hans budskaber er, at virksomhederne skal vænne sig til mangel på arbejdskraft, hvis ikke de selv begynder at tænke i uddannelse og praktiske løsninger.

Men i installationsbranchen, der beskæftiger 44.000 medarbejdere indenfor el- og vvs-branchen, kan vi ikke genkende det billede, som Thomas Bernt Henriksen maler. Her oplever vi tværtimod, at virksomhederne i forvejen gør alt, hvad de kan for at skaffe tilstrækkelig med arbejdskraft. El- og vvs-virksomhederne tager tilsammen 17 lærlinge per 100 svende, mens det gennemsnitlige tal for hele byggebranchen er 11 og for industrivirksomhederne kun fem.

Sidste år oplevede vi rekordvækst i antallet af indgåede lærlingeaftaler i branchen. Med en stigning på hele 17 procent sammenlignet med året før, placerer det installationsbranchen i top sammenlignet med andre brancher. Det er derfor et noget forenklet virkelighedssyn, Thomas Bernt Henriksen præsenterer. Faktisk uddanner installationsbranchen i dag 95 procent af alle elektrikere, men beskæftiger under 40 procent. De øvrige arbejder i andre brancher, der til gengæld kun uddanner få.

Så det, der er brug for er, at flere brancher - ikke mindst inden for industrien - bidrager til at sikre den nødvendige tilstrømning af faglærte. Og på den måde ruster både sig selv og Danmark til en fremtid, hvor der bliver hårdt brug for dygtige unge med både hænder og hoved skruet rigtigt på.