Nyuddannede håndværkere fejret af H.M. Dronningen

H.M. Dronningen var med til medaljefest, da årets dygtigste nyuddannede håndværkere blev hyldet på Københavns Rådhus.

Hvert år i maj måned danner den smukke festsal på Københavns Rådhus rammen om en fejring af de dygtigste blandt årets nyudlærte håndværkere, som modtager Haandværkerforeningens sølv- eller bronzemedalje. I år faldt dagen på den 16. maj, og foruden H.M. Dronningen deltog en lang række kulturpersonligheder, politikere og tidligere Æreshåndværkere i medaljefesten. Aftenens vært var 1. næstformand for Borgerrepræsentationen Lars Weiss (S).

- I takt med vi bliver flere og flere københavnere, får vi brug for dygtige håndværkere, der kan bidrage til byens udvikling. Det er derfor vigtigt, at dansk håndværks kvaliteter anerkendes og føres videre af endnu en dygtig generation. Jeg har set frem til at hylde så mange unge håndværkere, der hver især er talenter indenfor deres fag, sagde Lars Weiss (S) forud for festen.

Det er Haandværkerforeningen i Kjøbenhavn, TEC og NEXT Uddannelse København, der sammen står bag medaljefesten.

- Medaljefesten handler om at hædre de dygtigste af årets nyudlærte håndværkere – de som har udført en særlig flot svendeprøve. De er repræsentanter for dansk håndværk, når det er bedst, og til dem vil vi gerne sige ’godt gået – og tillykke, fortæller Haandværkerforeningens formand Robert Sørensen.

Der blev uddelt medaljer til 77 håndværkere fra 22 forskellige fag, og derudover blev der overrakt legater for 1 million kroner. Legaterne er indstiftet af laug, virksomheder og fonde.

Se billeder på Haandværkerforeningens hjemmeside

Se video fra dagen her: