Niels Jørgen Hansen

Adm. direktør

njh@tekniq.dk

Tag godt imod teknologien

Installationsbranchen skal tage imod ny teknologi med åbne arme, skriver TEKNIQs administrerende direktør Niels Jørgen Hansen i denne leder fra Dansk VVS.

Den teknologiske udvikling går hurtigt. Det vil gøre hverdagen lettere – i industrien, på kontoret, i boliger, på plejehjem og så videre.

Derfor skal vi selvfølgelig tage imod ny teknologi med åbne arme. Installationsbranchen vil gøre det i særlig grad af to grunde. Dels fordi det nu engang er installationsbranchen, der omsætter ny teknologi til konkret gavn. Sådan har det altid været. Derfor har vores opgaver ændret sig mere end så mange andre branchers. Dels fordi det giver vores branche nye muligheder for øget aktivitet og for at få en mere spændende rolle.

De, der skal have nytte af ny teknologi i form af intelligente komponenter, nye smarte materialer og så videre, har brug for et endnu tættere samarbejde med en installatør, der både kender teknologien og evner at få den anvendt, så den skaber værdi i praksis. Kunden vil kræve en samarbejdspartner, der ikke blot vurderes på håndværket, men også på evnen til at forstå kundens behov, give råd om den bedste løsning, installere den og servicere den. Og forhåbentlig vil kunden have fokus på performance og funktionalitet – og ikke blot laveste pris.

Den nye teknologi nødvendiggør et tættere samarbejde, hvor installatøren leverer helhedsløsninger og påtager sig et betydeligt ansvar. Vi skal derfor i installationsbranchen have kigget på såvel vores tekniske, faglige kompetencer som mere forpligtende samarbejdsmodeller.

Analysehuset Qvartz har netop færdiggjort rapporten ”Installation 4.0”, som giver os et billede af teknologiudviklingen og især dens betydning for installationsbranchen. I den kommende tid tager vi fat på at bearbejde spørgsmålet om, hvordan installationsbranchen mere konkret ruster sig så godt som muligt til udfordringerne - blandt andet til TEKNIQs Årsdag torsdag den 18. maj.

Læs mere om TEKNIQs Årsdag