"Seks år senere sidder jeg med seks ansatte”

TEKNIQ uddeler to gange om året ”Installatørprisen” til den studerende, der får det højeste gennemsnit på hvert af erhvervsakademierne. Vi taler med de tidligere vindere om deres karriere i branchen.

Rasmus Winther vandt Installatørprisen i 2010. I dag er han indehaver af virksomheden Winther VVS & Ventilation med seks ansatte.

Du var en af dem, der fik Installatørprisen i 2010. Hvad laver du i dag?

Jeg har siden 2011 drevet min egen virksomhed, Winther VVS & Ventilation. Da jeg blev færdig som vvs-installatør, blev jeg ansat som produktchef for klima og ventilation hos Sanistål, hvor jeg var et lille års tid. Men lige siden jeg var i voksenlære som vvs’er, har jeg haft lyst til at være selvstændig. Selv om jobbet hos Sanistål var rigtig spændende og udfordrende, var kontorlivet ikke mig. Jeg er mere håndværker end kontormand.

Det er hårdt at være selvstændig, og jeg lægger mange timer på jobbet, især nu hvor virksomheden er vokset til seks mand. Fordelene er dog også mange. Jeg kan lide den daglige drift og det at få en opgave, løse den, og se de glade smil fra tilfredse kunder. Det er også rart selv at være ude at banke på rørene engang imellem, selvom timerne på kontoret bliver flere og flere.

Hvad betyder det for karrieren at have en installatørpris på CV’et?

Jeg ved ikke, om den direkte har haft betydning for karrieren, men jeg er glad for den. Jeg flyttede i en relativt høj alder hjem til mine forældre under uddannelsen, så jeg kunne koncentrere mig om kun at læse. Prisen er et bevis for, at jeg gjorde noget ud af uddannelsen.

Har livet som vvs-installatør levet op til dine forventninger?

Ja, det har det. Da jeg lagde mit første budget som selvstændig, tænkte jeg, bare jeg selv kan få løn. Jeg kunne ikke forestille mig, at jeg seks år senere skulle sidde med seks ansatte. Tiderne har været gode, og jeg er stolt over, at det er lykkedes.

Hvad er den vigtigste evne hos en vvs-installatør i dag?

Som jeg ser det, er den vigtigste evne at tage ansvar og udvise initiativ. Alle kan lave fejl, men du skal tage ansvar for at rette op på dem. Er vi på en byggeplads og opdager, at andre håndværkere har lavet fejl, må vi også godt tage ansvar uden for vores fagområde for at gøre opmærksom på fejlene, så vi i fællesskab løser tingene bedst muligt for kunden.
Installatøruddannelsen gør, at jeg ikke er bange for udfordringer, og jeg ved, hvem jeg skal gribe fat i for at løse problemer, jeg ikke selv kan håndtere. Her er supportlinjer hos grossister og leverandører ofte løsningen, men jeg skal kunne vurdere de råd, de kommer med, for reelt er det jo sælgere, jeg taler med. Her kan jeg bruge redskaber fra uddannelsen til at vurdere kvaliteten af deres rådgivning.

Hvordan bliver installationsbranchen mere attraktiv for unge talenter?

Der er meget fokus på energi og energiforbrug i branchen. Men de unge skal have interessen for at arbejde med det. Det handler om at vise de unge de gode sider. Vvs-branchen er en spændende branche, som vil flytte sig rigtig meget de kommende år. Gør du dig umage og bliver dygtig, så er der er mange muligheder.

Fakta

Rasmus Winther er uddannet vvs-installatør fra University College Nordjylland (Teknologi og Business) og vandt installatørprisen i 2010 med et gennemsnit på 11,5.

Han ejer virksomheden Winther VVS & Ventilation. Firmaet ligger i Skørping syd for Aalborg.

Artiklen er skrevet af Jens Juul Eriksen og trykt i Dansk VVS 3