Elbranchens fremtid er digital

I løbet af november har Dansk El-Forbund og TEKNIQ afholdt en række dialogmøder med deres medlemmer i hele landet. Og spørgelysten var stor blandt deltagerne.

Elbranchens fremtid - dialogmøde i Aalborg

Digitalisering, robotter og internet of things er blot tre af de begreber, som vil få stor betydning for elbranchens udvikling både nu og i fremtiden. Derfor afholdt TEKNIQ i november en række dialogmøder, hvor deltagerne diskuterede, hvilke muligheder og udfordringer de nye teknologier giver.

Det første møde foregik i Aalborg, hvor cirka 75 installatører og elektrikere var mødt op. Og ifølge både oplægsholdere og deltagere er det vigtigt at tænke sig godt om, når ny teknologi skal integreres i den daglige drift.

”Vi er meget bevidste om, at vi ikke kan gøre det hele på én gang. Vi skal for eksempel snart skifte økonomisystem, men det skal gøres med omtanke, og vi sørger altid for at få én del af digitaliseringen til at køre, inden vi går videre til den næste,” sagde Michael Wulff, indehaver af Michael Wulff A/S i Støvring.

Godt i gang

På scenen beskrev Rasmus Bie-Olsen fra Dare Disrupt de vigtigste teknologier for installationsbranchen frem mod 2025, mens adm. direktør hos TEKNIQ, Niels Jørgen Hansen, fortalte, hvordan de nye teknologier vil ændre den måde, branchens virksomheder driver forretning på.

Hos mange af de virksomheder, der deltog på mødet, har de teknologiske forandringer da også bidt sig fast.

”Digitaliseringen er allerede en central del af vores drift. Blandt andet har vi digitale arbejdssedler, og alle vores serviceaftaler ligger online. Det er vel omkring to år siden, vi for alvor gik i gang, og det har virkelig gjort en forskel,” sagde Anders Christian Nielsen, direktør hos Erik Lytzen A/S i Aalborg.

Installatører går forrest

Jørgen Juul Rasmussen, forbundsformand hos Dansk El-Forbund rundede aftenen af med en opfordring til, at installatørerne sikrer, at deres virksomheder også i fremtiden rummer de nødvendige kompetencer til at gøre brug af den digitale fremtid. En opgave, der ligger lige for hos mange af deltagerne.

”Alle forandringer er besværlige i starten, og det kræver, at vi i ledelsen går forrest og viser, at vi tror på de digitale løsninger, hvis vi vil have medarbejderne med.”, sagde Lars Frandsen, projektleder for entreprise hos Uggerly Installation i Aalborg.

De øvrige møder blev afholdt i henholdsvis Aarhus, Middelfart og Brøndby, og i alt var over 400 repræsentanter mødt op for at deltage i debatten.

Læs mere om installationsbranchens digitale fremtid

Dialogmødet i Aalborg i billeder:

Elbranchens fremtid - dialogmøde i Aalborg

Foto: Dansk El-Forbund