Kontakt TEKNIQ

Arbejdsmarkeds-afdelingen

tekniq@tekniq.dk

Svendene vil have SH-opsparingen før tid

Må virksomheden udbetale SH-opsparingen, når medarbejderne beder om det? Læs svaret fra TEKNIQs eksperter her.

Spørgsmål

Vi har et par timelønnede svende, som godt vil have deres SH-opsparing udbetalt. De siger, det er deres penge, hvorfor de har ret til at få dem udbetalt.

Vi mener ikke, det er en særlig smart løsning, da de derved ikke har penge stående, så de kan få betaling på søgnehelligdagene.

Må vi udbetale folkene pengene, når de beder om det?

Svar

Man må ikke udbetale de opsparede penge til svendene før tid, da dette vil være et brud på overenskomsten.

Ifølge vvs-overenskomsten opsparer svende per 1. marts 2017 samlet 8,7 procent af deres løn på en særlig ferie-fridags og søgnehelligdagsopsparingskonto. I dette beløb er feriegodtgørelse af søgnehelligdagsbetalingen indeholdt. Disse penge udbetales som det, man kalder et forskudsbeløb, i forbindelse med en ferie-fridag, søgnehelligdag, 1. maj, grundlovsdag og jule- og nytårsaftens dag.

Betalingen for en sådan dag er 900 kroner for svende, men beløbet kan ikke være større end den opsparing, den enkelte svend har stående på kontoen ved afholdelsen. Ved sidste lønudbetaling i december måned udbetales den resterende del af de opsparede penge til medarbejderen, medmindre medarbejderen inden den 30. november har ytret ønske om, at pengene skal indbetales på hans pensionsopsparing.

For vvs-svende, der er ansat på funktionærlignende vilkår, forholder det sig en smule anderledes. Disse medarbejdere har ikke en søgnehelligdags-opsparing, da de har løn på disse dage. De har dog en ferie-fridagsopsparing, på 5,05 procent af den ferieberettigede løn. Opsparingen tømmes ved sidste lønudbetaling i året og kan ligeledes indbetales som ekstraordinær pensionsindbetaling, såfremt svenden har ytret ønske om dette.

Stopper svenden hos arbejdsgiveren, udbetales de opsparede penge ved sidste lønudbetaling fra virksomheden.

Er I stadig i tvivl, er det vores klare anbefaling, at I kontakter TEKNIQ, før I træffer en beslutning.

Torben F. Gram, konsulent, TEKNIQ