Simon O. Rasmussen

Underdirektør

sra@tekniq.dk

Installationsbranchen: Varmepumper skal ikke konkurrere på offentlige støtteordninger

Debatindlæg af Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ. Bragt på Altinget.dk Forsyning den 11. oktober 2018

Klaus Gadeberg, teknisk chef i SustainSolutions, efterlyser i Altinget samarbejde fra installatørerne om abonnementsordningen for varmepumper. I samme indlæg undrer Klaus Gadeberg sig over, hvorfor ordningen møder modstand fra installationsbranchen.

Varmepumper på abonnement adskiller sig fra traditionelle varmepumper ved, at kunderne ikke selv ejer og driver varmepumpen, men lejer eller leaser løsningen fra et firma. Og lad det være sagt med det samme: I TEKNIQ, der repræsenterer 2.700 installationsvirksomheder, er vi ikke modstandere af varmepumper på abonnement.

Vi arbejder selv for - og støtter varmt - udbredelsen af varmepumper. Og vi er bestemt tilhængere af, at man bruger støttemidler til at udbrede varmepumper. Det er en populær og effektiv teknologi, som spiller en afgørende rolle i den grønne omstilling. Derfor vil vi naturligvis gerne samarbejde med alle, der støtter udbredelsen.

Offentlig støtte skævvrider markedet
Men vi er modstandere af, at man fra statslig side udvælger fem virksomheder - og giver et offentligt tilskud, der netop støtter deres forretningsmodel, som er at tilbyde varmepumper på abonnement. Nok er det en offentlig opgave at støtte udbredelsen af varmepumper, men det er ikke en offentlig opgave at støtte særlige forretningsmodeller med skattefinansierede midler.

Den form for offentlig støtte giver nogle få virksomheder bedre afsætningsvilkår, end de aktører, der har valgt en model, hvor de sælger varmepumperne - og det skævvrider markedet.

I dag udgør støtten til en boligvarmepumpe på abonnement cirka 12.500 kroner. Det ligger markant over det niveau, der kan opnås i støtte til en varmepumpe, som sælges på traditionelle vilkår, og det fremmer ikke konkurrencen om at skabe de bedste og billigste varmepumpeløsninger.

Installatørerne er ikke bange for konkurrence. TEKNIQ går ind for lige og fair konkurrence - og varmepumper skal ikke konkurrere på offentlige støtteordninger, men på hvem der leverer de stærkeste løsninger for slutbrugerne.

Klik her for at læse debatindlægget på Altinget.dk