Fortsat minimalvækst i Danmark

Med en vækst på 0,5 procent i bruttonationalproduktet fra 2. til 3. kvartal holder Danmarks vækst sig fortsat lavere end ventet ved starten af året.

Væksten er baseret på Danmarks Statistiks foreløbige beregninger, som er offentliggjort i dag. Tallene viser også, at husholdningernes forbrug faldt 0,6 procent i tredje kvartal, samt at udviklingen i beskæftigelsen er lavere end tidligere skøn. Den årlige vækst i BNP er 0,8 procent for årets første tre kvartaler.

TEKNIQ, arbejdsgiver- og brancheorganisationen for installationsvirksomhederne, kommenterer udviklingen:

- Minimalvæksten fortsætter med et bruttonationalprodukt, som er lavere end vi ventede ved starten af året. Installationsbranchen efterlyser stadig initiativer, der kan sætte gang i væksten, siger Niels Jørgen Hansen, administrerende direktør for TEKNIQ

- Beskæftigelsen i branchen er faldet med 5.000 medarbejdere siden 2008 og når privatforbruget igen dykker, påvirkes beskæftigelse og aktivitetsniveau endnu engang negativt, siger Niels Jørgen Hansen.