TEKNIQ nominerer solbrønden til bæredygtighedsprisen

Dansk opfindelse får sommersolen til at varme i den koldeste vinter. En solbrønd lagrer sommerens solvarme i jorden, så den kan varme boliger og byer hele den kolde vinter. Solbrønden er nu nomineret til prisen ”Det Bæredygtige Element”, som uddeles af Building Green og InnoBYG.

I stedet for at fyre med olie eller gas kan sommersolen gemmes og sprede varme hele vinteren. Solbrønden – også kendt under det engelske ord: Sunwell – er i løbet af det sidste år kommet fra ide til produktion og varmer nu op i de første private hjem, en institution og i et større kontorkompleks.

Bag det helt nye produkt står den danske iværksættervirksomhed Sunwell Aps, som branche- og arbejdsgiverorganisationen TEKNIQ har indstillet til at modtage den nyindstiftede pris ”Det Bæredygtige Element”, som uddeles i forbindelse med udstillingen Building Green i Forum i København.

- Solbrønden opbevarer sommerens solskinsdage, så de kan varme hele vinteren. Det er enkelt, innovativt og bæredygtigt at få sommersolen til at varme op i vinterkulden. Produktet har stort potentiale til at forenkle og billiggøre overgangen fra fossile brændstoffer til vedvarende energi. Samtidig er Sunwell et eksempel til efterfølgelsen på, at to mindre virksomheder i samarbejde med en opfinder kan markedsmodne et helt nyt green tech-produkt, siger chefkonsulent Søren Rise, TEKNIQ.

Opdagelsen blev gjort helt tilbage i 1980 af ingeniør Niels Kristian Knudsen fra Hedensted. Han var ansat på Risø, da man satsede på at indføre atomkraft som energikilde i Danmark. A-kraften blev ikke til noget, og Knudsen satsede i stedet på solenergi. Men havde ikke held til at sælge ideen om solbrønden i 80’erne, hvor Danmark havde fundet olie og gas i Nordsøen.

Nu er Niels Kristian Knudsens idé om en solbrønd udviklet til et færdigt produkt i firmaet Sunwell, som opfinderen har skabt sammen de to lokale virksomheder IC Electric og Hedensted VVS Service.
Produktet er stadig helt nyt, men fungerer upåklageligt. Det er i dag installeret i de første tre private hjem, to i Stenderup og et i Glud, samt i en børneinstitution og ved et større kontorkompleks ved Green Tech Centeret i Vejle.

Teknikken bag solbrønden kan opleves og udforskes på TEKNIQs stand på Building Green-messen den 29. og 30. oktober i Forum, København.

Læs også: Solbrønden som lagerbeholder

Fakta om opfinderen

• Niels Kristian Knudsen blev i 1956 blev leder af den afdeling, der skulle projektere reaktorafdelingen på Danmarks atom-forsøgsanlæg i Risø. Efter det i 1960 blev klart, at Danmark ikke skulle have atomkraft, fik han job i udviklingsafdelingen hos Brdr. Michaelsen i Hedensted, der lavede olieregulatorer og solgte dem på verdensplan. Knudsen kom derefter til udviklingsafdelingen på Kirks Telefonfabrikker i Horsens og valgte senere at blive selvstændig, rådgivende maskiningeniør – det viste sig at være en udmærket forretning for Niels Kristian Knudsen, der har vundet adskillige priser på opfinder-konkurrencer, både i Danmark og i Sverige.
  • Selv mener han, at Solbrønden er hans vigtigste opfindelse, og han glæder sig over, at der nu er nogen, der har sat den i produktion – flere end 30 år efter, han etablerede prototypen i det hus, som han og hustruen Edith byggede på Rolighedsvej i Hedensted i 1960. Hans første solbrønd findes stadig ude i haven, lige ved siden af soluret, der tæller de lyse timer.

Fakta om solbrønden

• Brønden er designet til at opbevare sommersolens varme i rør, der bores ned i en stråleform i jorden. Solbrønde kan opvarme alt fra enkelthuse til hele byer.
  • To solbrønde er installeret ved Green Tech Centeret i Vejle. De bruges til forskning, udvikling og selvfølgelig også til at producere varme.
  • Tre solbrønde leverer varme til børne- og familiehjemmet i Hornsyld.
  • Tre familier har som de første private fået installeret solbrønde til opvarmning af hjemmene. De private solbrønde ligger i Stenderup og Glud.
  • Solbrønden udvikles og fremstilles af den danske iværksættervirksomhed Sunwell i Hedensted.

Fakta om prisen

• Uddeles 30. oktober klokken 14.30 på fagmessen Building Green i Forum, Julius Thomsens Plads, 1925 Frederiksberg.
  • Prisen går til den bedste bæredygtige ide i byggeriet. Formålet er at sætte fokus på det, der i særlig grad gør en forskel for at fremme bæredygtighed.
  • Juryen består af Kasper Lynge Jensen fra InnoBYG, partner Signe Kongebro fra Henning Larsen Architects, direktør Peter Foldager fra Velux, ph.d. i urban kompleksitet og formand for tænketanken URBAN Niels Bjørn, forsker Harpa Birgisdóttir fra SBi samt Københavns stadsarkitekt Tina Saaby.

Yderligere oplysninger:

Sunwell: Direktør Carsten Due, telefon 21 48 12 24