Mads Risgaard Knudsen

Teknisk konsulent

mrk@tekniq.dk

Undgå elektrisk stød under havearbejdet

TEKNIQ oplyser om TEKNIK: Ledningsstumper, gnister og risiko for stød opstår sammen med havearbejdet, hvor flere og flere elektriske maskiner rykker ud sammen med forårsvejret. Her er de gode råd til el-sikkert havearbejde.

Havesæsonen med elektriske hækklippere, kantklippere og græsslåmaskiner springer ud. Sammen med blomster, grøntsager og græs vokser også en vild buket af unødige forlængerledninger og kreative gør-det-selv løsninger, der giver risiko for elektriske stød. De færreste er klar over farerne.

– Vi bruger stadig flere elektriske apparater i haven, og mange af dem skal stadig tilsluttes en stikkontakt, som typisk er indendørs. Mange løser udfordringen med en jungle af forlængerledninger, eller ved at trække en forlængerledning ud af et åbent vindue og sætte ledningen i klemme i vinduet, siger Mads Risgaard Knudsen, el-teknisk konsulent i erhvervsorganisationen TEKNIQ.

Han forklarer, at den type løsninger ofte øger risikoen for elektrisk stød og brand samtidig med, at de oveni er ulovlige.

Særligt to farer opstår, når havesæsonen åbner.

– Den ene fare er, at der sker brud på ledningen enten fordi den sidder i klemme i vinduet, eller fordi ledningen ikke er hårdfør nok til udendørs brug. Det betyder, at man risikerer stød, og der kan opstå brand, hvis ledningens strømførende dele kommer i kontakt med hinanden tæt på gardiner eller træet i vindueskarmen, siger Mads Risgaard Knudsen.

– Den anden fare er, at man bruger unødigt lange forlængerledninger eller forlænger en forlængerledning med en forlængerledning til, som gør, at ledningerne bliver for lange og derfor kan overophede, smelte og starte en brand, i værste fald vil sikringen ikke afbryde ved en fejl eller en overbelastning, forklarer Mads Risgaard Knudsen.

TEKNIQs tre enkle råd til el-sikkert havearbejde:
  • Undgå at bruge for lange forlængerledninger. Brug kun fejlfrie ledninger, der er godkendt til udendørs brug.
  • Få opsat en eller flere udendørs stikkontakter med jord, så får man sikker elinstallation. Nye elinstallationer skal udføres af en autoriseret elinstallatørvirksomhed for at være lovlige.
  • Undgå ledninger gennem vindueskarme og lignende, når der arbejdes udendørs. Afprøv boligens fejlstrømsafbryder (HFI-/HPFI-relæ), ved at trykke på test-knappen. Er man det mindste i tvivl om HFI-relæet virker, så kontakt en autoriseret elinstallatør.