Energispareaftale skal ikke blot forlænges

Den nuværende energispareaftale ændres. Det står klart, efter at erhvervsorganisationen TEKNIQ samlede politikere, organisationsverdenen, eksperter og erhvervsliv til en formiddagskonference i København.

TEKNIQ, det fjerdestørste medlem af DA og talerør for 3.000 virksomheder i installationsbranchen, glæder sig over, at politikere og organisationer efter konference var enige om, at der er brug for at styrke og justere den nuværende energispareordning.

Niels Jørgen Hansen, adm. direktør for TEKNIQ har følgende kommentarer efter konferencen, hvor TEKNIQ samlede bl.a. Dansk Energi, Det Økologiske Råd, Videncenter for Energibesparelser og formanden for folketingets energiudvalg, Thomas Danielsen (V) samt energiordfører Mikkel Dencker (DF):

- Danmark kan gøre det bedre, når det gælder arbejdet med at spare på energien. Nu er det på tide, at det offentlige, de små og mellemstore virksomheder og husholdningerne får del i den ordning, som alle danske energiforbrugere skal betale 1,5 - 2 milliarder kroner til over energiregningen.

- Energispareordningen er grundigt evalueret af Deloitte og Grontmij, en rapport som vi i TEKNIQ synes taler for at udvide den danske energispareindsats. Vi skal have gjort det til en folkesag at spare på energien. Det duer ikke, at så mange penge opkræves, administreres og fordeles i tilskud til ganske få, uden at den almindelige forbruger har kendskab til ordningen.

- Den hidtidige energispareordning, som energiselskaberne har varetaget, har med succes rettet sig mod de store energiforbrugere i erhvervslivet. Den succes synes vi, der skal holdes fast i. Men man må i den videre proces tale om, hvorvidt energiselskaberne er de rette til at hjælpe de mindre og mellemstore virksomheder, det offentlige og husholdningerne til at spare energi.

- I dag har jeg hørt en erkendelse hos Dansk Energi om, at de ikke kan favne alle, hvor der er behov for en energispareindsats. Vi finder, at man som en naturlig konsekvens må finde en ordning, hvor rådgivere, installatører og håndværkere involveres.

- Det er vigtigt, at der i den kommende tid politisk bruges tid på at revidere ordningen, så der opnås en holdbar, langtrækkende løsning, som kan sikre, at Danmark frem til 2020 tager et stort skridt for at nedbringe energiforbruget med de vedtagne 35 procent.

- Samtidig er der ikke tvivl om, at omkostningerne ved energispareordningen er begyndt at stige. Ved at inddrage flere aktører i ordningen kan udviklingen ændres, så der kan opnås flere besparelser for pengene. Efter dagens konference synes jeg, det ser ud til, at politikere og aktører kan samles om at revidere ordningen, så den bliver bedre, kendt og brugt af mange flere, så der sikres flere bidrag til den nødvendige omstilling til en fossilfri energiproduktion.

Yderligere oplysninger:
Adm. direktør Niels Jørgen Hansen, TEKNIQ, mobil 40 74 43 60