Installatører forventer fald i beskæftigelsen

Efter travlhed i sidste del af 2014 venter installationsbranchen færre opgaver i starten af 2015.

Danmarks Statistik har i dag offentliggjort byggeriets konjunkturbarometer for december 2014.
Tallene viser, at installationsbranchens forventninger til den kommende tid har udviklet sig negativt.

Branchernes tidligere spirende optimisme er brat vendt til pessimisme:

Elbranchens forventninger til de kommende tre måneders omsætning faldt fra november til december fra +9 til -2, vvs-branchens forventninger faldt fra +9 til -3. De markante fald opstod da det stod klart, at BoligJob-ordningen ophørte fra nytår.

Tallene fra Danmarks Statistik fastslår samtidig, at også forventningerne til beskæftigelsen i brancherne falder i den kommende tid.

- Der er ingen tvivl om, at Danmark allerede nu savner BoligJob-ordningen lige så meget som vi gør i installationsbranchen. Ordningen skabte arbejdspladser, vækst og energiforbedringer. TEKNIQ håber, at ordningen vender tilbage i den vækstpakke, statsministeren lovede i nytårstalen eller efter valget senere i år, siger adm. direktør Niels Jørgen Hansen, arbejdsgiver- og brancheorganisationen TEKNIQ, der repræsenterer installationsbranchens 3.000 virksomheder.

- Danmarks Statistik betegner ordrebeholdningerne som ’ikke tilstrækkelige’ og det er en klar indikator for, at ophøret af BoligJob-ordningen koster arbejdspladser og øger de sociale omkostninger, siger Niels Jørgen Hansen.

Yderligere oplysninger:
Niels Jørgen Hansen, adm. direktør TEKNIQ, telefon 40 74 43 60