Giv HFI-relæet et tryk ved sommertid

En tredjedel af alle HFI-relæer virker ikke. Et lille tryk to gange om året kan forebygge elektrisk stød og elbrand - og desuden sikre HFI-relæet en lang levetid.

– En fejlstrømsafbryder fungerer sådan, at den selv slår al strøm fra tilfælde af fejlstrøm. I hvert fald en tredjedel af alle ældre HFI-anlæg har fejl, de fleste af dem fordi de ikke bliver motioneret. Derfor er det vigtigt to gange om året at teste fejlstrømsafbryderen, så man er sikker på, at den kan slå fra, siger Mads Risgaard Knudsen, konsulent i TEKNIQ Installatørernes Organisation.

– Gør det til en vane at motionere HFI-relæet de to dage om året, hvor man skifter fra vintertid til sommertid og omvendt. Det tager ikke lang tid, og man kan bogstavelig talt redde liv og værdier ved at huske det, siger Mads Risgaard Knudsen.

Problemet er, at afbryderen let risikerer er sætte sig fast, fordi et voks- og smørelag på selve kontaktsættet kan udtørre og klistre sammen, hvis afbryderen ikke bliver brugt regelmæssigt.

– Det er særlig vigtigt, at man bruger ”testknappen” og ikke manuelt trækker afbryderen op og ned. Det skal fungere mekanisk, og det er kun ”testknappen”, der tester den funktion, siger Mads Risgaard Knudsen.

Han forklarer, hvordan fejlstrømsafbryderen i HFI-anlægget testes:

– På fejlstrømsafbryderen sidder en lidt mindre knap. Den er typisk sort, grå eller blå, og den er markeret med et ”T”, som står for testknap. Når man trykker på den knap, skal fejlstrømsafbryderen afbryde strømmen med det samme. Herefter skal man blot skubbe kontakten tilbage igen og så kører alt som det skal, siger Mads Risgaard Knudsen.

TEKNIQ understreger, at det kun er en autoriseret installatør, der kan kontrollere, at alle øvrige funktioner i fejlstrømsafbryderen fungerer. Hvis man oplever, at afbryderen slår fra ofte, eller man af andre årsager er usikker på, om fejlstrømsafbryderen fungerer, bør man kontakte en installatør.

Desuden bør HFI-anlæg som er mere end 10 år efterses af en el-installatør. Nye tal fra El-eftersynsrapporterne peger på, at mange ældre HFI-anlæg ikke fungerer som de skal.

Yderligere information, kontakt:
Teknisk konsulent Mads Risgaard Knudsen, TEKNIQ, tlf. 27 80 04 51