Undersøgelse dokumenterer: P-kaos blokerer for vækst i København

Med ny undersøgelse dokumenteres servicebilernes voldsomme problemer med parkering og fremkommelighed i København. Ni ud af ti københavnske virksomheder i erhvervsorganisationen TEKNIQ oplever, at forholdene for servicevognene hæmmer væksten.

Parkeringsforholdene og fremkommeligheden i København er nu så grelle, at besværet med at finde plads til servicebilen koster arbejdspladser, fordi virksomhedernes omkostninger og priser stiger. Den melding kommer fra ni ud af ti københavnske medlemmer af erhvervsorganisationen TEKNIQ, som har installationsvirksomhederne som medlem.

- Alle som har prøvet at zigzage sig vej gennem byen om morgenen kan levende forestille sig, hvor umuligt det er at rykke hurtigt ud til et sprunget vandrør, en utæt gasledning eller komme frem med materialer til en af de store energirenoveringer i ministerierne på Slotsholmen, siger Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ.

- Når servicefolkene heller ikke kan finde en p-plads, når de omsider når frem, så er det klart, at 93 procent af vores medlemmer i København mener, at Københavns trafikforhold er en barriere for vækst, siger Tina Voldby.

Dokumenterer problemet

TEKNIQ har længe peget på de umulige forhold for servicevognene i København. Nu kan organisationen dokumentere, at forholdene i København hæmmer væksten. Undersøgelsen viser samtidig, at København er det sted i landet, hvor problemerne med fremkommelighed og parkering angives som den værste hæmmer for vækst.

- København lagde sidste år op til visse forbedringer i parkeringsforholdene, men der er lange udsigter til, at de mærkes. Kommunen må speede op for at slippe for forureningen fra de mange servicevogne, der cruiser rundt i kampen om de alt for få p-pladser, siger Tina Voldby.

Foreslår forsøgsordning

- Lad os nu få den forsøgsordning, vi har talt om i årevis, med p-pladser som er forbeholdt servicebiler i dagtimerne. Desuden er der meget at gøre her og nu. Lap hullerne i vejene. Ryd sneen hurtigt. Fortæl om vejarbejde i god tid. Lav forståelige omlægninger af trafikken. Tag hensyn til, at erhvervslivets biler er en nødvendig og ønsket trafik i København, opfordrer Tina Voldby.

De vanskelige forhold for erhvervslivets biler gør det desuden dyrere end nødvendigt at bo og drive virksomhed i København.

- Forbrugerne betaler mere, når teknikerne bruger længere og længere tid på at lede efter en p-plads. En plads, der kan ligge så langt væk, at der skal bruges endnu mere tid på at rende rundt i gaderne for at bære værktøj og materialer fra bilen og hen til kundens adresse. Det kan lyde som en lille ting, men for de kunder, som skal betale den forhøjede regning, er det en stor forhindring for at få håndværkerhjælp i hjemmet eller virksomheden, siger underdirektør Tina Voldby, TEKNIQ.

Flere arbejdspladser

Ved at give storbyens erhvervsliv bedre muligheder, skabes vækst.

- Med ganske små tiltag på området kan København sikre byens erhvervsliv vækstmuligheder. Nogle gange er det ikke store pakker fra Folketinget, der skal til for at skabe nye arbejdspladser. Lokal omhu og respekt for erhvervslivets ønsker kan også gøre det, siger Tina Voldby.

FAKTA OM TEKNIQs UNDERSØGELSE:

Her hæmmer parkering og trafik væksten 

Virksomhederne blev spurgt om parkering, fremkommelighed og regler for skurvogne og containere hæmmer mulighederne for virksomhedens egen vækst.
  • 93 procent af de adspurgte virksomheder i København og på Frederiksberg svarer ja.
  • Problemet aftager, jo længere man kommer fra København:
  • I Storkøbenhavn peger 65 procent på problemet som en hæmsko for vækst, i øvrige Nordsjælland 42 procent. I Region Nordjylland nævner blot 23 procent af virksomhederne p-forholdene som en hæmsko.
872 af TEKNIQs medlemsvirksomheder deltog i undersøgelsen.

Yderligere oplysninger: Underdirektør Tina Voldby, TEKNIQ, mobil 20 12 82 83

TEKNIQ er den eneste organisation med klart fokus på teknik-og installationsbranchen. Som medlem får du en lang række fordele, der er tilpasset netop dine behov.