Dagpengekommissionen – enighed ophører når pengene skal findes

TEKNIQ er tilfreds med, at arbejdsmarkedets parter er enige om det meste i det dagpengeudspil, som fremlægges i dag.

TEKNIQs administrerende direktør Niels Jørgen Hansen kommenterer dagpengekommissionens anbefalinger, som fremlægges i dag:

- Vi er tilfredse med, at dagpengekommissionen stort set er enige om ændringerne, der foreslås. Men det er uheldigt, at LO og FTF ikke vil være med til at finde finansieringen og i stedet overlader det til regeringen og et politisk flertal.

- Det lyder lidt som et ekko fra fortiden, når der er lagt op til at drøfte, hvordan dagpengesystemet kan ændres, så man kan få arbejdsløshedsdagpenge i længere tid end to år.  Man burde drøfte, hvordan vi sikrer, at vi undgår, at mange går ledige samtidig med, at erhvervslivet mangler kvalificeret arbejdskraft.

- Se i stedet fremad og sørg nu for, at arbejdsmarkedspolitikken er gearet til morgendagens og ikke gårsdagens udfordringer. Væksten er på vej og nu handler det om at få flere i job – bestemt ikke om at flere skal være i dagpengesystemet i længere tid. Vi må sikre, at de ledige er mobile og parate til at påtage sig ethvert job.

- Vi har brug for et arbejdsmarked, hvor det simpelthen ikke bør være muligt at have lange ledighedsperioder.

- Desuden er det skuffende, at kommissionen ikke anbefaler, at de arbejdsgiverbetalte ledighedsdage afskaffes.

Niels Jørgen Hansen træffes på telefon 40 74 43 60